فیلم آموزشی گیتار الکتریک

فیلم آموزشی گیتار الکتریک قسمت اول

آشنایی با تاریخچه گیتار الکتریک

در قسمت اول فیلم آموزشی گیتار الکتریک، ابتدا به تاریخچه این ساز می‌پردازیم.

داستان‌های مختلفی درباره تاریخچه گیتار وجود دارد. در ابتدا این ساز در ارکسترها استفاده چندانی نداشت چرا‌که صدای آن به گوش نمی‌رسید. بعدها میکروفون گذاری آغاز شد و در نهایت پیکاپ شکل گرفت؛ پیکاپ سیم‌هایی است که دور آهن ربا پیچیده شده اند. در این پروسه لرزش و انعکاس صدا از طریق پیکاپ گیتار به امپلی فایر انتقال پیدا کرده و در نهایت صدای بلندی تولید می‌شود.

برندهای متفاوتی طی سال‌ها اقدام به تولید پیکاپ کرده‌اند مانند فِندِر و.... البته این برند مدتی است که  گیتارهایی را نیز روانه بازار کرده است.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی گیتار الکتریک با اجزای گیتار الکتریک بیشتر آشنا می‌شوید پس با ما همراه باشید.

فیلم آموزشی گیتار الکتریک قسمت دوم

آشنایی با اجزای گیتار الکتریک

در این قسمت از فیلم آموزشی گیتار الکتریک به معرفی اجزای گیتار الکتریک می‌پردازیم. دانستن اجزای مختلف ساز در روند آموزش گیتار الکتریک امری اجتناب ناپذیر است.

گیتار الکتریک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که هر کدام نیز شامل قسمت‌های دیگری می‌باشد.

سردسته یا هد استاک(Headstock)، دسته (neck) و بدنه (body).

هد استاک همان قسمت فوقانی ساز است که شامل گوشی‌های کوک یا ماشین هد می‌باشد که سیم‌ها به دور آن‌ها بسته می‌شود و کوک گیتار  را می‌توان با آن‌ها تنظیم کرد.

قسمت نِک یا دسته گیتار الکتریک که شامل فینگر بورد نیز می‌باشد؛ بر روی فینگر بورد یا صفحه انگشت‌گذاری فرت‌های گیتار قرار دارند که سیم‌ها از روی آن عبور کرده و به سردسته متصل می‌شوند.

بدنه نیز شامل پیکاپ‌ها، پیکاپ سوییچ، پیچ‌های تون و ولوم صدا و بریج گیتار  می‌باشد.

جنس بدنه ساز از چوب است اما نوع چوب آن اهمیت کم‌تری نسبت به پیکاپ‌های گیتار الکتریک و قطعات الکترونیکی دیگر  آن دارد؛ چرا‌که توسط این قطعات صدای ساز تولید می‌شود.

بریج نیز به دو صورت وجود دارد، بریج ترمولو با دسته ویبراتو و بریج ثابت بدون دسته ویبراتو.

صدای clean یا خام ساز نیز توسط پدال، یونیت، مالتی افکت، پلاگین‌ها و.... تغییر می‌کند. به زبان دیگر گیتار الکتریک نوعی وسیله مکانیکی به حساب می‌آید. چوب‌های ساز گیتار الکتریک نیز می‌تواند آبنوس، مِی پِل و.... باشد.

همانطور که در فیلم آموزشی گیتار الکتریک بیان می‌شود، پیکاپ گیتار الکتریک نیز دو نوع دارد: هامباکر(humbucker) و سینگل( single).

درضمن گیتار الکتریک می‌تواند در هر سبکی استفاده شود اما در بعضی از سبک‌ها رکن اصلی به حساب می‌آید مانند: بلوز،راک، متال و....

برای آشنایی با انواع امپلی فایر‌ها قسمت بعدی فیلم آموزشی گیتار الکتریک را از دست ندهید.

فیلم آموزشی گیتار الکتریک قسمت سوم

نقش امپلی فایر‌ها در صدای گیتار الکتریک

در این قسمت از فیلم آموزشی  گیتار الکتریک بهمعرفی امپلی فایر‌ها می‌پردازیم.

امپلی فایرها نوعی تقویت کننده‌های صوتی هستند و برخی امکانات دیگر نظیر افکت گذاری را نیز دارند. امپلی فایر از یک کیت و مدار تقویت کننده صدا بهره می‌برد.

امپلی فایر‌ها دو نوع اصلی دارند، ترانس‌فورماتور که از طریق ترانس‌ها صدا را تقویت می‌کنند و نوع تیوب که از طریق لامپ‌های خلأ صدا را تقویت می‌کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که صدا چگونه تغییر می‌کند؟ در این پروسه گاهی سیگنال ورودی افزایش و سیگنال خروجی کاهش می‌یابد‌ یا بالعکس؛ سپس درایو روی سیگنال اتفاق می‌افتد. به دلیل همین اتفاق گاه امپلی فایرها صدای بسیار تمیز (clean) یا کشیده‌ای (harsh) دارند.

همانطور که در فیلم آموزشی گیتار الکتریک می‌بینید، برندهای معروفی نیز معرفی شده است نظیر مارشال، واکس، بلک استار، فندر و....

در قسمت بعدی فیلم آموزشی گیتار الکتریک به جزئیات بیشتری درباره‌ی پروسسور‌ها می‌پردازیم.

فیلم آموزشی گیتار الکتریک قسمت چهارم

آشنایی با کاربرد افکت‌ها در گیتار الکتریک

در قسمت پایانی فیلم آموزشی گیتار الکتریک در مورد افکت‌ها و اهمیت آن در تولید صدا توضیح داده می‌شود. هنگامی که صدای ساز از طریق کابل وارد پروسسور می‌شود، به اسپیکر رسیده و صدا به گوش می‌رسد، همچنین به کمک افکت‌های مختلف صدا دستخوش تغییر شده و تولید می‌گردد.

همانطور که در فیلم آموزشی گیتار الکتریک می‌بینید، مثلثی در بحث میکس و مستر وجود دارد که شامل سه ضلع دینامیک، اِکولایزر و فِیز است.

کنترل‌هایی که برای شدت صدا هستند در قسمت داینامیک قرار می‌گیرند.

کنترل‌هایی که روی فرکانس‌ها اعمال می‌شوند مانند تیز کردن صدا در قسمت اکولایزر قرار می‌گیرند.

انواع افکت‌های مختلف مانند ریوِرب، دیلِی، کورِس و غیره در قسمت فِیز قرار می‌گیرند.

در هر کدام از این بخش‌ها تغییراتی روی صدا اعمال می‌گردد و در نهایت صدا ساخته شده و به امپلی فایر می‌رسد.

چنین مباحثی بسیار گسترده بوده و نمی‌توان آن‌ها را در قالب یک فیلم آموزشی بیان کرد. تمام این مباحث در روند آموزش گیتار الکتریک به صورت کامل توضیح داده می‌شود. درضمن باید تجربه و تبحر استاد گیتار الکتریک را نیز در نظر گرفت.

برای اطلاعات بیشتر و چگونگی ثبت نام در کلاس گیتار الکتریک با متخصصین ما در ارتباط باشید‌.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت