فیلم آموزشی پیانو

فیلم آموزشی پیانو قسمت اول

تاریخچه و مسیر پیدایش پیانو

در این قسمت از فیلم آموزشی پیانو در ابتدا کمی به تاریخچه پیانو و مسیر پیدایش پیانو می‌پردازیم. پیانو سازی است شَستی دار یا کلاویه دار. باید دانست مسیر پیدایش پیانو به باخ می‌رسد، قبل از پیانو از سازهایی مانند هارپسیکورد و ارگ کلیسایی استفاده می‌شده است و ساز پیانو به شکل فعلی در اواخر قرن هفدهم توسط شخصی به نام بارتولومِئو کریستوفوری (Bartolomeo Cristofori)در ایتالیا به وجود آمد که به آن فورته‌پیانو گفته می‌شده است؛ مهم‌ترین ویژگی پیانو نسبت  به سازهای پیشین نوازندگی با شدت های مختلف است، اگر محکم کلاویه‌ها را فشار دهید صدای زیاد یا فورته و اگر آرام فشار دهید صدای کم یا پیانو تولید می‌شود که در سازهای قبلی این امکان وجود نداشت.

در ادامه این قسمت فیلم آموزشی پیانو، انواع پیانو معرفی می‌شوند که عبارتند از:

پیانو دیجیتال
پیانو دیواری، پیانو مکانیکی یا پیانو آکوستیک
پیانو رویال یا گرند پیانو

پیانو دیجیتال به دلیل داشتن قیمت مناسب، خریدار بیشتری دارد. پیانو رویال یا پیانو گرند حجم صدای بالایی دارد و اغلب در خانه استفاده نمی‌شود. در پیانو از ۳ پدال نیز استفاده می‌شود که در قسمت‌های بعدی بیشتر راجع به آن ها توضیح داده خواهد شد.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی پیانو به کلاویه، نحوه نشستن روی صندلی پیانو و دیگر نکات اشاره می‌شود.

فیلم آموزشی پیانو قسمت دوم

آشنایی با انواع پیانو و کلاویه های پیانو

در قسمت دوم از فیلم آموزشی پیانو به اختصار به معرفی انواع پیانو، کلاویه ‌ها و نحوه صحیح نشستن روی صندلی پیانو می‌پردازیم.

پیش از آشنایی با مباحث این قسمت، داشتن اطلاعاتی درباره اٌرگ یا کیبورد خالی از لطف نیست. برای یادگیری پیانو می‌توان، ابتدا از کیبورد کمک گرفت، در چنین شرایطی در صورت رغبت به ادامه‌ی یادگیری می‌توان برای خرید ساز پیانو اقدام کرد که البته پیانو مکانیکی (پیانو آکوستیک) بهترین گزینه برای یادگیری پیانو می‌باشد.

در ادامه قسمت قبل که انواع پیانو معرفی شد در این قسمت توضیح بیشتری در مورد آن‌ها داده می‌شود از جمله اینکه پیانو های آکوستیک از نظر صدا به دو نوع پیانو آسیایی و پیانو اروپایی نیز تقسیم می‌شود.

یکی دیگر از مباحثی که در این فیلم آموزشی پیانو مطرح شده است، تفاوت کیبورد با پیانو دیجیتال و پیانو مکانیکی است؛ یکی از این تفاوت‌ها، سنگینی کلاویه‌هامی‌باشد.

تعداد کلاویه‌های پیانو ۸۸ عدد است؛ ۵۲ کلاویه سفید و ۳۶ کلاویه سیاه. جزئیات بیشتر درباره آن‌ها در کلاس آموزش پیانو به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

پیانو دارای ۷ اکتاو است و یکی از نکات مهم پیدا کردن اکتاو میانی پیانو است، چرا که آموزش جایگاه نت‌ها روی خط حامل از همین طریق است. برای درک بهتر، روشی برای جداسازی اکتاو های پیانو و پیدا کردن اکتاو میانی پیانو در فیلم آموزشی پیانو آمده است. درضمن فرم نشستن روی صندلی پیانو نیز اهمیت بسیاری دارد. جایگاه زانوها، صاف بودن کمر، وسط نشستن روی صندلی پیانو و.... از جمله این نکات هستند. به طور مثال پای راست همواره باید نزدیک به پدال باشد، چرا‌که پر کاربرد ترین پدال در پیانو، پدال راست است. برای ملموس شدن این نکات فیلم را مشاهده نمایید.

در فیلم آموزشی پیانو، کاربرد پدال های پیانو نیز مطرح می‌شود؛ پیانو دارای سه پدال است و هر یک کاربرد خود را دارند. پدال سمت راست یا پدال دَمپِر یا پدال ساستین برای نگه داشتن یا تداوم صدا کاربرد دارد. پدال وسطی پدال سوردین (Sordin) نام دارد. هنگام گرفتن پدال، پارچه ای نمدی روی سیم‌ها قرار می‌گیرد؛ در نتیجه از شدت صدا کم می‌کند؛ به اصطلاح به آن صدا خفه کن نیز می‌گویند. البته این پدال در پیانو دیجیتال کاربردی ندارد، به این دلیل که تنظیم صدا در این پیانو‌ها امکان پذیر است.

پدال سمت چپ نیز پدال سافت (Soft) نام دارد‌. هنگامی که پیانیست‌ها این پدال را می‌گیرند، صدای نرم و گِردتری به گوش می‌رسد. در این مکانیزم، با گرفتن پدال از شدت برخورد چکش‌ها به سیم‌ها کم می‌شود. برای شنیدن صدای نرم تر در قطعاتی با سرعت بالا می‌توان از این پدال بهره برد.

در ادامه قسمت دوم فیلم آموزشی پیانو در مورد نحوه صحیح انگشتان دست در پیانو نیز صحبت می‌شود؛ ناخن‌ها باید کوتاه باشد و با نوک انگشتان دست کلاویه های پیانو فشار داده شود، یکی دیگر از نکات مهم زاویه دست‌ها روی پیانو است. موازی بودن دو دست و حرکت دادن انگشت‌ها بدون استفاده از مچ ، اهمیت ویژه ای دارد.در پایان این قسمت نکاتی در مورد نحوه صحیح تمرین کردن با پیانو نیز بیان می‌شود از جمله تمرکز ذهنی در هنگام تمرین پیانو. که با دیدن فیلم به درک بیشتری از این نکات دست پیدا خواهید کرد

در ادامه با ما همراه باشید، به نکات بیشتری درباره یادگیری و آموزش پیانو خواهیم پرداخت.

فیلم آموزشی پیانو قسمت سوم

انگشت گذاری و معرفی کلید سُل و کلید فا-خط چهارم در پیانو

در این قسمت از فیلم آموزشی پیانو به یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری پیانو یعنی انگشت گذاری و کلید‌های مربوط به نت خوانی می‌پردازیم.

به طبع برای شروع هر ساز باید انگشت گذاری صحیح را نیز آموخت؛ چرا‌که اگر این مبحث به درستی تثبیت نشود، مشکلاتی را در ادامه به همراه خواهد داشت.

 شماره انگشتان دست در پیانو از جمله مباحث مهم به حساب می‌آید. در ابتدا باید دو کف دست را روی هم قرار داد و از انگشت شست شروع به شمردن کرد. در هر دو دست انگشت شست شماره ۱ و انگشت کوچک شماره ۵ می‌شود.

نکته دیگری که در این قسمت از فیلم آموزشی پیانو گفته شده است، کلیدهای مربوط به نت نویسی برای پیانو است. به طور کلی در موسیقی برای نوشتن نت‌ها ۷ کلید وجود دارد که کلید سُل و فا در پیانو کاربرد دارد. عموما برای نت‌های زیر‌تر از کلید سُل و برای نت‌های بم‌تر از کلید فا-خط  چهارم استفاده می‌شود.

در ادامه فیلم آموزشی پیانو، قطعه‌ای نواخته می‌شود که به درک اجرای فورته و پیانو کمک می‌کند. همچنین همانطور که در فیلم می‌بینید نحوه پدال گیری نیز حائز اهمیت است و گاه نباید به صورت کامل پا را از روی پدال برداشت و باید به حالت نیمه اینکار را انجام داد. همچنین بهتر است از تکنیک هایی مانند لِگاتو (پیوسته) و اِستِکاتو (نا پیوسته) در هنگام نوازندگی با پیانو استفاده شود تا حس بهتری به شنونده منتقل گردد.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی پیانو، قطعه‌ای از کتاب بِیِر نواخته می‌شود، آن را از دست ندهید.

فیلم آموزشی پیانو قسمت چهارم

نواختن تمرینی از کتاب BEYER

ر چهارمین قسمت فیلم آموزشی پیانو، تمرینی از کتاب بِیِر نواخته شده و آموزش‌هایی چون شمردن ضرب و اجرای نت‌ها را نیز در بر دارد.

کتاب‌های مختلفی برای آموزش پیانو وجود دارند که در مسیر یادگیری نقش مهمی دارد؛ چرا‌که در این کتاب‌ها می‌توان با نت‌ها و کلیدها آشنا شد. در روند آموزش پیانو نیز باید از کتاب‌ها و اتودهای مختلفی برای یادگیری تکنیک های پیانو بهره برد. علاوه بر این برای آموزش پیانو به کودکان، از متدها و کتاب‌های مخصوص به کودکان استفاده می‌شود.

همانطور که می‌بینید در این قسمت از فیلم آموزشی پیانو نحوه صحیح شمردن ضرب، همزمان با نواختن پیانو بیان شده که برای شروع بسیار اهمیت دارد.

در ۴ قسمت فیلم آموزشی پیانو، مقدماتی درباره یادگیری و آموزش پیانو مطرح کردیم، برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کلاس پیانو، با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت