فیلم آموزشی ترومپت

در این ۴ قسمت از فیلم آموزشی ترومپت، در مورد این ساز و تاریخچه آن خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

 

فیلم آموزشی ترومپت قسمت اول

آشنایی با تاریخچه ترومپت

در قسمت اول فیلم آموزشی ترومپت مختصری به تاریخچه ترومپت می‌پردازیم؛ هر سازی سیر تکامل و تاریخچه متفاوتی دارد. قدمت ترومپت نیز به ۱۵۰۰ سال، پیش از میلاد مسیح  برمی‌گردد؛ البته طی سال ها دستخوش تغییر شده و به شکل کنونی درامده است. جنس ترومپت در ابتدا از نقره و برنز بوده و بیشتر برای اعلان جنگ و اطلاع رسانی کاربرد داشته است. البته در ابتدا ساختار ترومپت فقط از قسمت بِل و لوله میانی تشکیل شده بود و به شکل امروزی اش وجود نداشت.

اولین شخصی که از این ساز به شکل و متد امروزی اش در کنسرت ونیز در دوره رنسانس استفاده کرد ، سزار بندنیلی بود. البته در دوره باروک نیز در ارکستر باخ از ساز ترومپت استفاده شده بود.

در ادامه این قسمت از فیلم آموزشی ترومپت متد های متفاوتی برای آموزش ترومپت معرفی می‌شود، یکی از آن ها جیان بابستیت آربان است که یکی از بهترین متد ها به شمار می‌رود. البته متد ها و کتاب های دیگری نیز وجود دارند که نقش مکمل را می‌توانند داشته باشند.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی ترومپت به معرفی اجزای ساز می‌پردازیم.

 

فیلم آموزشی ترومپت قسمت دوم

آشنایی با اجزای ترومپت

در این قسمت از فیلم آموزشی ترومپت اجزای ترومپت معرفی می‌شوند؛ هر ساز از اجزای مختلفی تشکیل شده است، ترومپت نیز همین گونه است. صدا در ساز ترومپت از قسمت بِل تولید می‌شود. قسمت پارچِ کوک نیز برای کم و زیاد کردن کوک ترومپت کاربرد دارد. همانطور که در فیلم آموزشی ترومپت می‌بینید دو حلقه وجود دارد که انگشت شست و اشاره در آن قرار گرفته و کاربردش کم و زیاد کردن مقطعی کوک است.

بخش دیگر، سر ساز ترومپت است؛ این قسمت اصلی ترین قسمت ساز بوده و با توجه به فرم لب، دندان و دهان انتخاب شده و شماره‌های مختلفی دارد.

قسمت بعدی ساز ترومپت پیستون‌ نام دارد؛ ترومپت سه کلید دارد که اجرای نت های کروماتیک در سه اکتاو به کمک آن ها امکان پذیر است. درضمن هرکدام از کلید های ترومپت منجر به تولید صدای متفاوتی می‌شود. که در ویدئو بطور کامل تری توضیح داده شده است.

برای آشنایی با سرسازها قسمت بعدی فیلم آموزشی ترومپت  را از دست ندهید.

 

فیلم آموزشی ترومپت قسمت سوم

آشنایی با سرساز ترومپت

در قسمت سوم فیلم آموزشی ترومپت در مورد سرساز ترومپت توضیحات بیشتری را خواهیم داد؛ یکی از قسمت های ساز ترومپت، سرساز ها هستند. شماره و برندهای مختلفی از سرساز ترومپت وجود دارد. شماره سرساز نیز با توجه به فرم لب، دهان و دندان‌ها تعیین می‌شود. در ایران عموما از برند های یاماها، ژوپیترن و باخ استفاده می‌شود.

همان طور که در فیلم آموزشی ترومپت بیان می‌شود همیشه بیشتر شدن شماره سرساز به معنای بزرگتر شدن آن نیست، برای مثال در برند یاماها هرچه عدد سرساز ها بالا تر رود بزرگتر می‌شود اما در برند باخ برای بزرگتر شدن سر ساز باید به سمت عدد کم تر حرکت کرد.

علاوه بر این‌ها، هر چه عمق سر ساز بیشتر و شماره بزرگتری داشته باشد، صدا حجیم تر و گرد تر بوده و هرچه عمق کم تر و شماره آن کم تر باشد، صدا تیز تر است.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی ترومپت با انواع ساز ترومپت و برند ها آشنا خواهید شد.

 

فیلم آموزشی ترومپت قسمت چهارم

آشنایی با برند های ترومپت و انواع ساز

در قسمت پایانی فیلم آموزشی ترومپت مطالبی برای انتخاب ساز ترومپت مطرح می‌شود؛ سوال های زیادی در خصوص خرید ساز ترومپت وجود دارد؛ جواب این سوال به قیمت ترومپت، برند ترومپت و سطح کیفی ساز مورد نظر بستگی دارد و به کمک استاد ترومپت  می‌توان ساز مناسبی را انتخاب کرد.

برخی از برند های شناخته شده برای ساز ترومپت عبارتند از: یاماها، باخ، سلمر(selmer)، شاگر، هالسون و….

برند های باخ و یاماها دارای سطح بندی بوده و شماره های مختلفی دارند. برخی از سازها در این دو برند مخصوص Student ها بوده و این نام روی محصول گذاشته شده است.

همان طور که در این فیلم آموزشی ترومپت توضیح داده می‌شود این ساز به ۴ دسته‌ی، استیودنت(Student)، میانه (intermediate)، حرفه ای (professional) و دست ساز تقسیم می‌شود. به طور مثال ساز زینو در یاماها و ۱۹۰gold در باخ از سری ترومپت های دست ساز هستند که این مدل ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. معمولا نیازی نیست که در شروع یادگیری ترومپت، از سازهای حرفه ای استفاده شود، بهتر است نخست از مدل های استیودنت یا نیمه حرفه ای استفاده شود و بتدریج با بالا رفتن سطح نوازندگی سازهای حرفه ای تهیه گردد.

در نهایت می‌توان گفت که سازها از لحاظ کیفی با یکدیگر متفاوت اند و به طبع قیمت های متنوعی دارند. البته به کمک استاد ترومپت می‌توان ساز مناسبی برای هر فرد انتخاب کرد.

در این ۴ قسمت از فیلم آموزشی ترومپت سعی شد اطلاعاتی کاربردی درباره ساز ترومپت در اختیار شما قرار گیرد که امیدواریم با دیدن این چهار قسمت، دید بهتری نسبت به ساز ترومپت به دست آورده باشید.

 

 

برای اطلاعات بیشتر و چگونگی ثبت نام در کلاس آموزش ترومپت می‌توانید با متخصصین ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت