فیلم آموزشی ساکسیفون

با فیلم آموزشی ساکسیفون در چهار قسمت می‌خواهیم شما را بیشتر با این ساز آشنا کنیم، پس با ما همراه شوید.

فیلم آموزشی ساکسیفون قسمت اول

آشنایی با انواع ساکسفون

در قسمت اول فیلم آموزشی ساکسیفون،  ابتدا به معرفی انواع ساکسیفون می‌پردازیم و در ادامه اطلاعات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

ساکسیفون یا ساکسفون از خانواده سازهای بادی چوبی است که در دهه‌ی ۱۸۴۰، توسط آدولف ساکس اختراع شد و همانگونه که از اسمش پیداست نام این ساز را ساکسفون گذاشتند.

ساکسفون انواع مختلفی دارد که آشنایی با انواع آن پیش از آموزش و یادگیری ساکسیفون خالی از لطف نیست.

همانطور که در فیلم آموزشی ساکسیفون بیان می‌شود هر چقدر ساکسفون‌ها از سایز کوچک به سایز بزرگ می‌رسند بنا به قانون فیزیک صوت، صدای آن‌ها بم‌تر می‌شود. پس در نتیجه ساکسفون سوپرانینو با کوچک ترین سایز، صدای بسیار زیرتری دارد یا در اصطلاح high فرکانسی می‌باشد؛ و ساکسفون باس که بزرگ ترین سایز را دارد صدای بسیار بمی دارد یا در اصطلاح Low فرکانس است. درضمن هر کدام از مدل‌های ساکسفون‌ها از لحاظ انتقالی با یکدیگر متفاوت هستند.

ساکسفون ها بنا به محدوده صوتی و فرکانس به ترتیب زیر می باشند:

۱) سوپرانینو (Bb)

۲) سوپرانو (Bb)

۳) آلتو (Eb)

۴) تنور (Bb)

۵) باریتون (Eb)

۶) باس (Bb)

در این جا بهتر است برای اطلاعات بیشتر با بهترین مارک‌های ساکسفون نیز آشنا شوید کمپانی‌هایی مانند:

۱ ) سلمر فرانسه selmer

۲ ) یاناگیساوا ژاپن yanagisawa

۳ ) جولیووس کیلورس آلمان keilwerth juliuse

۴ ) یاماها ژاپن Yamaha

۵) شاتو فرانسه Chateau

در قسمت بعدی فیلم آموزشی ساکسیفون شما را بیشتر با اجزای این ساز آشنا می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

فیلم آموزشی ساکسیفون قسمت دوم

معرفی اجزای ساکسیفون

در قسمت دوم فیلم آموزشی ساکسیفون بخش‌های مختلف این ساز را بررسی خواهیم کرد.

اولین بخش، آنش (Anche) یا reed یا به اصطلاح عامیانه  قَمیش است و مدل های مختلفی از آن وجود دارد. قسمت بعدی، سَری ساکسیفون یا (mouthpiece) است که آن هم متنوع بوده و بنا به سبک انتخاب شده از متریال (جنس) های متفاوتی ساخته می‌شود. از اجزای دیگر ساکسفون می‌توان به لیگاتور یا بَست اشاره کرد که وظیفه‌ی اصلی آن نگه داشتن آنش بر روی سر ساز ساکسیفون است.

در ادامه فیلم آموزشی ساکسیفون درپوش یا کلاهک ساز مطرح می‌گردد که نقش اصلی آن محافظت از آنش بر روی سر ساز، برای جلوگیری از شکستگی و خشک شدن کامل آنش است؛ جنس آن نیز متال و پلاستیک می‌باشد. بخش دیگری به اسم گلویی یا neck ساکسیفون وجود دارد که باید با احتیاط آن را به ساز متصل کرد.

بدنه ساکسیفون نیز خود شامل اجزای مختلفی است. قسمت گِرد یا bell ساز، اصلی ترین منبع خروجی صداست و بیشترین حجم صدا از آن خارج می‌شود. با گرفتن کلید های سفید یا رنگیِ صدفی شکل، فرکانس ها و نت های ساز تغییر پیدا می‌کند. در پشت این کلید های صدفی شکل نیز تامپون قرار دارد که باعث می‌شود سوراخ‌های ساکسفون کامل بسته شده و فرکانس تمیز و شفاف پخش گردد، جنس آن نیز از پلاستیک و چرم می‌باشد. درضمن فنرهایی نیز وجود دارند که به وسیله آن‌ها، کلید ها به صورت درونی و بیرونی به یکدیگر متصل می‌شوند.

در انتهای این قسمت فیلم آموزشی ساکسیفون سر هم کردن (assemble) ساز نشان داده شده است. در ابتدا باید گلویی ساز روی بدنه ساکسفون قرار داده و با پیچ سمت راست گلویی را سفت کرد. در ادامه ساز را روی استند گذاشته، آنش را در دهان قرار داده و بعد از چند ثانیه که خیس شد باید بر روی سر ساز قرار گیرد؛ به طوری که وقتی آن را عمودی گرفته و به سر آن نگاه می‌کنیم قسمت نوک آنش و سر ساز کاملا بر روی هم قرار گرفته باشند، درنهایت با لیگاتور یا بَست، باید آن را محکم کرد.

در این قسمت از فیلم آموزشی ساکسیفون به نکات مهمی برای سالم نگه داشتن ساکسیفون نیز اشاره می‌شود، از جمله خشک و تمیز کردن ساز پس از تمرین یا نوازندگی تا هیچ گونه آب دهان و کثیفی در ساز باقی نماند. همچنین در حین کنسرت یا تمرین حتی اگر مدت زمان کوتاهی ساز بلا استفاده است، حتما کلاهک یا درپوش بر روی سر ساز قرار داده شود تا آنش خشک نشود و در نتیجه خرابی یا سوتکشیدن در صدای ساز رخ ندهد. علاوه بر این آنش نیز دچار شکستگی نخواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این ساز دیدن قسمت های دیگر را از دست ندهید.

فیلم آموزشی ساکسیفون قسمت سوم

آشنایی با آنش یا قمیش ساکسفون

در این قسمت از فیلم آموزشی ساکسیفون به جزئیات بیشتری در مورد آنش ساکسیفون یا به اصطلاح آمیانه‌تر قمیش ساکسیفون می‌پردازیم،. آنش یا Reed تکه چوبی است از جنس چوب بامبو که البته جنس‌های متفاوت دیگری نیز دارد؛ به طور مثال می‌توان به آنش پلاستیکی (Leggere) اشاره کرد،. یکی از مزایای آنش پلاستیکی دیر‌تر خراب شدن آن نسبت به آنش چوبی است. آنش های پلاستیکی یا leegere نیز در دو گروه جای می‌گیرند:

  • Leegere Gold که صدایی دارک و جَز طوری دارد.
  • Leegere Red که صدایی واضح و کلاسیک دارد.

در این قسمت فیلم آموزشی ساکسیفون، درباره شماره آنش نیز مطالب بسیار مهمی بیان شده است. آنش ها شماره بندی دارند، بدین معنا که نوازنده نسبت به توانایی تنفسی خود می‌تواند آنش را انتخاب کند. ساکسفونیست‌ها به این اعداد گَپ می‌گویند. گَپ‌ها از عدد ۱ شروع شده و به صورت نیم شماره ای تا عدد ۴ بالا می‌روند. افراد مبتدی می‌بایست از گپ های پایین مانند یک یا یک و نیم شروع کنند و در ادامه با بالا رفتن حجم تنفس و سطح نوازندگیشان می‌توانند از گپ های بالاتری استفاده کنند. البته زمانی که شماره آنش به اعداد ۲٫۵ یا سه می‌رسد، صدای پخته تری از ساز شنیده می‌شود. این نکته را هم باید دانست که اگر عدد آنش درست نبوده و پر نفس‌تر باشد، صدای ساز براحتی درنخواهد آمد و به جای صدای اصلی ساز، بیشتر صدای هوا یا فِشه می‌آید. برای انتخاب مناسب ترین مدل، می‌توان از استاد ساکسیفون کمک گرفت.

در ادامه این قسمت فیلم آموزشی ساکسیفون برندهای مختلفی که آنش ساکسیفون را تولید می‌کنند مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از: کمپانی وندورن(vandoren)، ریکو(Rico)، رویال و .....

البته باید دانست که هر سبکی آنش مخصوص به خود را دارد. برای سبک جَز از مدل هایی مثل jazz معروف به zz با رنگ کاور مشکی و برای سبک کلاسیک و پاپ از آنش هایی از قبیل V16, V21, V12 و... استفاده می‌شود.

برای آشنایی با سَری ساز قسمت بعدی فیلم آموزشی ساکسیفون را از دست ندهید.

فیلم آموزشی ساکسیفون قسمت چهارم

آشنایی با سر ساز ساکسفون

در قسمت پایانی فیلم آموزشی ساکسیفون، به معرفی انواع سر ساز ساکسیفون می‌پردازیم، سر‌سازها از جنس های مختلفی ساخته شده و شماره گَپ های مختلفی دارند. مانند آنش‌ها، هر چقدر شماره‌ی سر‌ساز بالاتر باشد، صدای حرفه ای تر و پر تری به گوش می‌رسد؛. همچنین بر اساس نوع سبک، سر ساز های مختلف و متنوعی نیز وجود دارند. البته باید دانست که هر چه ساز بزرگتر شود، سرساز نیز به همان نسبت تغییر می‌کند.

همانطور که در این قسمت فیلم آموزشی ساکسیفون بیان شده، سر‌ساز ها از دو جنس تشکیل شده اند: برخی از سر‌سازها از جنس اِبونیت (Hard Rubber) است که جنس صدای تقریبا آرام‌تر و به اصطلاح ( Dark)دارد و برخی دیگر از جنس متال یا فلز هستند؛ که اصولا سر‌ساز متال صدای بلند‌تر و واضح تری دارد. داخل سر‌سازها تراشیدگی‌هایی نیز وجود دارد که باعث می‌شود صدای متفاوتی به گوش رسد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد انتخاب این قطعه با توجه به سبک مربوطه است؛ درضمن شماره گپ نیز باید بدرستی تعیین شود.

در ادامه این قسمت از فیلم آموزشی ساکسیفون به بهترین برند های تولید کننده‌ی سر‌ساز نیز اشاره می‌شود از جمله: جودی جَز (jody jazz)، وندورن(vandoren)، اتو‌لینک(Otto Link) و سِلمر(Selmer). اصولا در هنگام تهیه‌ی ساز، سری هایی برای تست وجود دارد که کاربرد چندانی ندارند.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره کلاس ساکسیفون می‌توانید با متخصصین ما در مجموعه هنری هم آوای ترانه در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت