کلاس آواز بانوان و نکات کلیدی آن

کلاس آواز بانوان و نکات کلیدی آن

آواز، وقتی کلام با ملودی و ریتم ترکیب می‌شود و توسط تارهای صوتی انسان به اجرا در می‌آیدچیزی به نام آواز پدیدار می‌شود؛ آواز خواندن یکی از بهترین و لذت‌بخش ترین تجربه هاییست که انسان ها می‌توانند داشته باشند،که به دلیل همراه شدن با ملودی و ریتم از حرف زدن فراتر می‌رود و احساسات ما را به شکل زیبایی بروز می‌دهد. کلاس آواز بانوان فرصتیست برای یادگیری هرچه بیشتر این حس بی‌نظیر، قطعا یکی از لحظات زیبا زمزمه کردن یک مادر برای فرزندش است و یا خواندن لالایی برای خواباندن کودک که تاثیر بسیار مثبتی در روح و روان ما انسان‌ها دارد. در ادامه نکات مهم برای آموزش، تمرین و کلاس آواز بانوان را مطرح خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب از موسسه و آموزشگاه موسیقی هم آوای ترانه، با ما همراه باشید.

 

در این موسسه و آموزشگاه موسیقی کلاس آواز بانوان در سبک‌های پاپ، کلاسیک و پاپ-کلاسیک تدریس می‌شود. که با تست و مشاوره رایگان با استاد آواز می‌توانید بهتر سبک یادگیری خود را تشخیص دهید.

 

آموزش انواع مختلف صدا برای بانوان

در خوانندگی بانوان، انواع مختلف صداها و تکنیک‌های آوازی وجود دارند. در ادامه چند نوع رایج صدا در خوانندگی بانوان را معرفی می‌کنیم.در کلاس آواز بانوان به کمک استاد آواز مجرب آواز، نوع صدا مشخص و تقویت می‌گردد.

  • سوپرانو: صدای سوپرانو در بانوان به صوت بالا و روشن با برتری در رنج بالا اشاره دارد. خوانندگان سوپرانو قادر به اجرای نت‌های بالا هستند. داشتن صدای نازک در بانوان یکی از مشخصه های این محدوده می‌باشد، خوانندگان سوپرانو نقش پر رنگی در گروه‌های خوانندگی (کُرال) در سبک‌های مختلف ایفا می‌کنند.
  • مِتزو‌سوپرانو: متزو سوپرانو محدوده‌ای بین صدای سوپرانو و صدای آلتو می‌باشد. این نوع صدا در رنج میانی قرار می‌گیرد که معمولاً بانوان این محدوده را بیشتر از بقیه دوست دارند؛ چراکه هم قابلیت بالایی برای خواندن دارد و همچنین آنقدر نازک و تیز نیست که کنترل کردنش دشوار باشد. در عین حال توانمندی خوبی در اجرای نت‌های میانی دارند. این محدوده به طور معمول در خوانندگی سبک‌های مختلف موسیقی همچون پاپ، راک، کلاسیک، جز و …. استفاده می‌شود. بانوان با صدای متزو‌سوپرانو می‌توانند قادر به اجرای آوازهای متنوع با رنج‌ها و قالب‌های مختلف باشند.
  • آلتو: صدای آلتو در خوانندگی بانوان در رنج پایین قرار می‌گیرد. این صدا به طور معمول در انواع گروه‌های خوانندگی از جمله آواز کلاسیک، آواز پاپ و ….  مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوانندگان آلتو معمولاً برای اجرای بخش‌های باز و احساسی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی این موارد در کلاس آواز بانوان بررسی شده و متناسب با هر فرد در کلاس کار می‌شود.

 

با خواندن مطلب کلاس آواز پاپ و کلاسیک چه تفاوتی دارند؟ بیشتر با خصوصیات آواز پاپ و آواز کلاسیک آشنا شوید.

 

نکات تاثیرگذار در کلاس آواز

آواز، همواره موضوعی پرچالش به حساب می‌آید و برای پرورش آن باید نکاتی را نیز مد نظر داشت. تنها مد نظر داشتن یکی از آن‌ها موفقیت را به همراه نداشته و کنار هم بودنشان زمینه ساز رسیدن به هدف در این حوزه است. برخی از این عوامل در کلاس آواز بانوان عبارتند از:

  1. آموزش مهارت‌های آوازی: مهارت‌هایی از جمله طرز صحیح تنفس شکمی یا دیافراگمی، تکنیک‌های صداسازی و کنترل صدا در موقع خواندن، نقش مهمی در توانایی آواز خواندن ایفا می‌کنند. هریک از آن‌ها در کلاس آواز بانوان با توجه به نیاز هر فرد کار خواهد شد.
  2. بیان آوازی: لحن ادای کلمات در هنگام خوانندگی بنحوی که شنونده احساس کند به یک آواز گوش می‌کند نه اینکه کسی در حال صحبت کردن است، بسیار مهم بوده و در میزان احساس و انتقال انرژی در حین اجرا نقش زیادی در جذب شنوندگان دارد. استفاده از اصول نمایشی و حرکات صحیح یا همان زبان بدن نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در صدا داشته باشد.
  3. هم‌خوانی با افراد دیگر: یکی از نکاتی که در کلاس آواز بانوان مورد توجه قرار میگیرد تشکیل گروه های کوچک برای هم‌خوانی می‌باشد. هماهنگی در زمان بندی، دینامیک و تأثیرگذاری روی هم، بهبود عملکرد و نتایج قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
  4. انتخاب قطعات: در کلاس آواز بانوان انتخاب قطعات مناسب برای صدای خواننده بسیار مهم بوده و  تأثیر زیادی در ارائه بهتر آواز دارد. انتخاب قطعاتی که با قابلیت صدای خواننده همخوانی دارند و ویژگی‌های صوتی او را برجسته می‌کنند، نقش مهمی در موفقیت اجرای یک خواننده دارد.
  5. آموزش و تمرین: برای بهبود توانایی‌های آوازی بانوان، آموزش آواز و تمرین مداوم بسیار مهم است. کار با اساتید مجرب و تمرین درکلاس آواز بانوان به صورت منظم می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود صدا و آواز خواندن داشته باشد.

کلاس آواز بانوان و نکات کلیدی آن

 

استاد سلماز جوان بخت مدرس آواز، دارای مدال‌های طلا و نقره و مقام‌های سوم در مسابقات و اجراهای آسیایی و جهانی.

 

کلاس آواز بانوان در شرق تهران

آموزش آواز برای بانوان نیز مانند دیگر موارد به چندین جنبه مهم تقسیم می‌شود که در نظر گرفتن آن‌ها برای پیدا کردن کلاس آواز بانوان ضروری است تا تمرینات به صورت اصولی انجام شود.

داشتن استاد خوب آواز: انتخاب استاد آواز با تجربه می‌تواند اساس موفقیت شما در یادگیری آواز باشد. یک استاد ماهر در تشخیص نقاط قوت و ضعف صدای شما، به شما کمک کرده و تمرین‌های مناسب را تعیین خواهد کرد. از آنجایی که صدای بانوان ظرافت خاص خود را دارد، رعایت برخی نکات برای عدم آسیب و پرورش صدا در کلاس آواز بانوان باید در نظر گرفته شود.

آموزش نت خوانی: آموزش خواندن صحیح نت‌ها(سلفژ)، تشخیص و تحلیل ساختار موسیقی، این امکان را به شما می‌دهد تا قطعات مورد علاقه خود را به صورت مستقل اجرا کنید و یا در استودیوها همکاری بهتری داشته باشید.

اجرا و تکرار: تمرین متعدد و اجرا در مقابل مخاطبان و شنوندگان اهمیت زیادی دارد. با تجربه کردن اجرای زنده، می‌توانید خود را به چالش بکشید، مهارت خود را بهبود بخشید و اعتماد به نفس خود را در سطح بالا نگه دارید.

درنهایت، آموزش آواز نیازمند تمرین مداوم، صبر و انگیزه است. حفظ شادابی صدا، اعتماد به نفس و آرامش همچنین از عوامل مهمی است که در طول مسیر آموزش به آن‌ها نیاز دارید. تمام این نکات نیز در کلاس آواز بانوان تاثیرگذار بوده و تا حد ممکن باید در روند آموزش در نظر گرفته شود.

با روند آموزش آواز در موسسه و آموزشگاه موسیقی هم آوای ترانه بیشتر آشنا شوید.

 

 تمرینات مهم در کلاس آواز

تمرین بخشی جدانشدنی در یادگیری هر مهارتی است. شرکت در کلاس آواز بانوان مستلزم تمرین بسیار است تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برخی از تمرین‌ها برای هر سبکی مشترک بوده مثل گرم کردن صدا و تنفس صحیح که در کلاس آواز  بانوان، مطرح خواهد شد. گرم کردن صدا نیز قبل از شروع تمرین به عضلات صدا کمک می‌کند تا برای اجرا و کنترل صدای بهتر آماده شوید.

بسیاری از تمرین‌های آوازی  در بین زنان و مردان مشترک بوده و تفاوت چندانی ندارند اما با توجه به تفاوت فیزیولوژی بین بانوان و آقایان، انجام برخی از تمرین‌ها و تکنیک‌ها به طور ویژه تر به پیشرفت بیشتر بانوان کمک می‌کند.

یکی از مسائلی که در کلاس آواز بانوان باید در نظر گرفت تشخیص زیر و بم بودن صداست. هر صدایی باید نت‌های مناسب را برای خواندن انتخاب کرده یا به زبان ساده‌تر باید در انتخاب نوع قطعه هوشیار باشید. فشار اوردن بیش از حد به حنجره، تنها آسیب را به همراه دارد؛ پس پیش از تمرین باید محدوده صدایی شما مشخص گردد.

به تمرینات نفس گیری دیافراگمی یا شکمی نیز باید توجه ویژه ای داشت تا عضلات شکم تقویت شوند چرا که عضلات شکم بانوان ضعیف تر بوده و در ابتدا باید به آن توجه بیشتری کرد.

 تمرینات مهم در کلاس آواز بانوان

حالت بدن را نیز نباید فراموش کرد که البته در کلاس آواز بانوان مطرح خواهد شد. حالت سر باید به گونه ای باشد که رو به رو قرار گرفته و رو به پایین یا بالا نباشد. شانه‌ها نیز باید حالت عادی داشته و به سمت بالا نروند. همواره بهتر است تمرین به صورت ایستاده و پشت صاف و ایستاده باشد اما در صورت خواندن در حالت نشسته، صاف بودن پشت کمر نباید فراموش شود. در نهایت همه اینها به راحت بودن بدن برمی‌گردد. هر فرد نیز طی آموزش در کلاس آواز بانوان به صورت تجربی حالت مناسب بدن خود را پیدا خواهد کرد چرا که با تفاوت موجود میان مردان و زنان نمی‌توان گفت همه‌ی افراد به یک صورت خاص بایستند.

موضوع حائز اهمیت دیگر، ماسک صورت است. از آنجایی که جمجمه و قفسه سینه بانوان کوچکتر است، برای گرفتن نتیجه بهتر باید به صدایی که از این ناحیه خارج می‌شود توجه کرد.

تیریل لب (Lip Trill)و همچنین گفتن پشت سر هم حرف رِ با زبان و تمرین فوت کردن در نی، از جمله تکنیک‌هایی هستند که انجام آن‌ها نتیجه خوبی را در پیشرفت در خوانندگی به همراه خواهد داشت. تمام این نکات به همراه تکنیک‌های مربوط به هر صدا در کلاس آواز بانوان به کمک یک استاد خوب آواز تمرین خواهد شد.

 

خواندن این مطلب را از دست ندهید: نکات کلیدی و راهکارهای موثر در خوانندگی.

 

کلام آخر

در نهایت باید گفت که در آموزش آواز، تفاوت چندانی میان بانوان و آقایان وجود ندارد مگر سیستم بدنی و صدای آن‌ها و برای تشخیص درست نوع صدای خود و توسعه آن، مراجعه به یک استاد حرفه‌ای آواز و دریافت مشاوره قبل از ثبت نام در کلاس آواز بانوان، مفید خواهد بود.

 

موسسه و آموزشگاه موسیقی هم آوای ترانه با استفاده از روش‌های جدید آموزشی و همچنین با داشتن اساتید مجرب، در پیش‌برد مسیر آموزش آواز همراه شما خواهد بود. برای شرکت در کلاس آواز در تهران و همچنین تست و مشاوره رایگان با ما از قسمت مشاوره در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت