چگونگی وسعت صدای انسان و دسته بندی صدای آقایان و بانوان

در این مطلب می خواهیم شما را با وسعت صدای انسان و دسته بندی های آن در آقایان و بانوان آشنا کنیم.

یک خواننده باید بداند که صدایش در کدام دسته قرار میگیرد و سعی کند که از بهترین جای صدای خود استفاده کند در غیر این صورت تنوع در صدای خواننده ها از بین میرود و صدا های تقلیدی رواج میابد و این اتفاق باعث پایین آمدن صطح خواننده های یک کشور میشود. صدای انسان به چهار دسته ی اصلی و دو دسته ی میانی تقسیم میشود که سه دسته به مردان و سه دسته به زنان مربوط میشود

لازم به ذکر است که مبحث هارمونی در موسیقی که به وصل آکوردها میپردازد بر گرفته از همین چهار دسته میباشد که با تغییرات بسیار در طول تاریخ به بحثی علمی، پیچیده و سنگین تبدیل شده است که شامل مکتب های مختلف مانند مکتب وین و یا مکتب روس نیز میشود

مبنای این دسته بندی در وسعت صدای انسان، یعنی میزان توان مندی در اجرای نت ها می باشد

برای تعیین دسته ی صدایی یک فرد ابتدا نت ها روی پیانو زده میشود بعد پایین ترین و بالاترین نتی که میتواند بخواند مشخص

میشود سپس بر اساس آن دسته ی صدایی تعیین میگردد.

 

وسعت صدای انسان دسته بندی های مربوط به صدای آقایان:

۱- باس(Bass)

صدای بم در مردان را میگویند

این دسته از مردان حجم صدای بیشتری دارند که در صحبت کردنشان نیز مشخص است

مردان با صدای باس در اجرای نت های بم، پر قدرت بوده اما نت های زیر را نمیتوانند به خوبی اجرا کنند

بیشتر گویندگان رادیو دارای صدای بم و پر حجم میباشند که در این دسته قرار میگیرند.

صدای باس میتواند از نت دو اکتاو۲(C2) تا حدود نت دو در اکتاو۴(c4) را بخواند.

۲-تِنور(Tenor)

صدای زیر در مردان را میگویند

صدای این دسته از مردان نازک تر بوده که در نتیجه میتوانند نت های زیر را به خوبی اجرا کنند، معمولا تک خوان ها در این گروه قرار میگیرند

صدای تِنور میتواند از نت لا اکتاو۲(A2) تا حدود لا در اکتاو۴ (A4) را بخواند.

۳-باریتون

صدای باریتون صدایی میانی است یعنی هم دارای حجم صدا برای اجرای نت های بم و هم توانایی خوبی در اجرای نت های زیر دارد

اگر وسعت صدای باریتون به نت های زیر گرایش داشته باشد به آن باریتن تنور و اگر به نت های باس گرایش داشته باشد به آن باس باریتون گفته میشود

این گروه از مردان هم برای خوانندگی و هم برای گویندگی مناسب هستند که با توجه به علاقه و رنگ صوتی آن ها تعیین میگردد.

 

وسعت صدای انسان دسته بندی های مربوط به صدای بانوان:

۱-سوپرانو(Soprano)

صدای زیر در زنان را میگویند که از نت دو اکتاو۴(C4) تا نت دو در اکتاو۶ (C6) را میتوانند بخوانند.

۲-آلتو(Alto)

صدای بم در خانم ها را میگویند که از نت می اکتاو۳(E3) تا نت می در اکتاو۵(E5) را میتوانند بخوانند.

۳-متسو سوپرانو(Mezzo Soprano)

صدایی میانی در بین زنان است که هم میتواند نت های پایین و هم نت های بالا را بخوبی اجرا کند که بسته به رنگ صوتی فرد در گروه آلتو یا سوپرانو قرار میگیرد.

در اینجا باید بگوییم که وقتی از خواندن حرف میزنیم منظور قسمت هایی از صدا است که خوش آهنگ، پر طنین، قدرتمند و نافظ باشد

همیشه نمی توان از تمام وسعت صدا در موقع خواندن استفاده کرد که البته هر چه تمرین بیشتر و درست تر باشد این امر امکان پذیر تر میشود.

نکته ی دیگر آن است که دسته بندی های مربوط به وسعت صدای انسان برای آقایان و بانوان در موسیقی کلاسیک اروپایی دارای زیر شاخه های متعدد میگردد که میتوان از پر کاربرد ترین آن ها به دراماتیک و لیریک اشاره کرد که در این میان سوپرانو بیشترین زیر شاخه را شامل میشود

البته کاربرد این زیر شاخه ها در آواز کلاسیک و اپرا نمایان میشود در آواز خوانی شرقی بیشتر رنگ صدا و توانایی در اجرای تحریر ها مهم است که این یکی از تفاوت های فاحش بین آواز شرقی و آواز غربی مخصوصا اروپایی می باشد.

تعریف صدای باس، تِنور، آلتو و سوپرانو در آواز و خوانندگی حال که با وسعت صدای انسان و دسته بندی های آن آشنا شدید بهتر است با مکانیزم حنجره، تار های صوتی و مسیر صوتی بیشتر آشنا شوید. با طرح این سوال که،- تارهای صوتی در کجا قرار دارند؟
حنجره که به آن جعبه‌ی صدا نیز گفته میشود، داخل گلو و جایی که لوزه‌ها وجود دارند قرار گرفته است. حنجره تارهای صوتی را درون خود جا داده و از آن‌ها محافظت می‌کند
عضلات زیادی در این ناحیه وجود دارند که به تولید صدا کمک می‌کنند؛ اما وظیفه اصلی بر عهده‌ی عضله‌ی وکالیس است. استفاده از عبارت فعالیت حنجره‌ای برای توصیف سیکل صداسازی بسیار دقیق تر و مناسب تر است، به این دلیل که تمام عضلات موجود در حنجره که به صداسازی کمک میکنند را در بر می‌گیرد. در این قسمت به توضیح تارهای صوتی حقیقی و کاذب می پردازیم
تارهای صوتی حقیقی و یا تارهای صوتی تولید کننده‌ی صدا، شامل دو نوار ظریف عضلانی میباشد، تار های صوتی مخاطی است که از یک سر به هم چسبیده و به غضروف تیروئید متصل شده و از سر دیگر از هم جدا و متحرک که به دو غضروف هرمی متحرک متصل می باشند و در نهایت شکلی شبیه V انگلیسی را در داخل لوله حنجره تشکیل میدهند.
علاوه بر تارهای صوتی حقیقی، حنجره دارای تارهای صوتی دیگری به نام تارهای صوتی کاذب یا نای بند می باشد
این تارهای صوتی کاذب بر عکس تارهای صوتی حقیقی به هنگام تولید صدا در آرامش کامل به سر می برند و نقشی در تولید صدا ندارند. این تارها که در قسمت فوقانی تارهای صوتی حقیقی قرار دارند همانند آنها از یک سر به غضروف تیروئید و از سر دیگر به غضروفهای هرمی متصل هستند و در اعمالی از قبیل بستن راه هوا و جلوگیری از ورود مواد خارجی به حنجره کمک می کنند. حد متوسط طول تارهای صوتی مردان بیشتر از تارهای صوتی زنان است، به همین دلیل صدای مردان ضخیم تر از زنان است همچنین هر چه تار های صوتی ضخامت بیشتری داشته باشد و حنجره بزرگ تر باشد صدا هم ضخیم تر میشود و هر چه تار های صوتی نازک تر باشند و حنجره کوچک تر صدا نیز نازک تر میشود، همین موضوع باعث بوجود آمدن دسته های مختلف در صدای بانوان و آقایان است که قبلا در مورد آنها توضیح داده شد.
علاوه بر این، مسیر صوتی یعنی از حلق تا لبها و استخان بندی سورت و جمجمه را نیز باید به آن اضافه کنیم
صدا پس از تولید شدن در حنجره از این مسیر عبور کرده تقویت میشود، طنین پیدا میکند و از دهان و یا بینی خارج میشود، در نتیجه مسیر صوتی نقش بسیار مهمی در خروجی نهایی صدا دارد که در کلاس آواز، صدا سازی و فن بیان بیشتر بر روی همین مسیر صوتی کار میشود.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت