خصوصیات یک صدا‌بردار و استودیو موسیقی برای ضبط، میکس و مستر

فاکتور های مؤثر برای ضبط موسیقی:

در این مقاله به نکاتی که یک صدا بردار برای ضبط، میکس و مستر یک پروژه ی موسیقی نیاز دارد که علاوه بر علم صدا باید بداند می پردازیم که قطعا توجه به آن نتایج بسیار بهتری را به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این مطلب راجع به استودیو ی ضبط و میکس موسیقی می باشد و به کارکرد استودیو های دیگر مانند دوبلاژ، نریشن و غیره نمی پردازد
یکی از نکات مهم در ضبط و میکس و مستر موزیک ها ترانه ها و ساز ها آشنایی کامل صدا بردار و شخص میکس کننده از سبک های موسیقی و مبانی آن میباشد، همچنین دارا بودن شنیداری درست و دقیق که البته این مورد نیاز به تجهیزات و آکوستیک صحیح دارد یک استودیو ی موسیقی حداقل باید دارای یک جفت اسپیکر مانیتورینگ استاندارد در سطح حرفه ای باشد
به عنوان مثال نمی توان روش ضبط و میکس برای یک آهنگ در سبک الکترونیک را برای یک آهنگ در سبک پاپ و یا موسیقی اصیل بکار برد البته درست است که یک مهندس صدا می تواند صدایی شفاف و بی نقص را ضبط و میکس کند اما عدم آگاهی و تجربه در این مورد باعث می شود که موسیقی های تولید شده از نظر جنس، رنگ و صدادهی شبیه به هم شوند در صورتی که نباید این طور باشد، شما می توانید این تفاوت را در اجرا های زنده مشاهده کنید که این تفاوت در استودیو های ضبط نیز باید رعایت شوند
در نتیجه متوجه می شویم که صدا بردار و میکس کننده علاوه بر تخصص در امر صدا و مبانی آن می بایست دوره های یادگیری موسیقی را نیز گذرانده باشد مواردی چون:

*ضرب آهنگ و ریتم
*شناخت گام و درست بودن اصوات و یا نت ها نسبت به آن
*شناخت سبک های موسیقی و تفاوت های بین آنها
*شناختی مناسب و کار آمد از سازها و حد الامکان نوازندگی در یک ساز
*آشنایی از هارمونی و رنگ آمیزی در موسیقی
*دانستن تفاوت های بین کار های دارای وکال و یا خواننده (آوازی) از کارهای بدون وکال (سازی) که منجر به میکس و مستری متفاوت برای هر کدام از آنها می گردد
شاید بنظر برسد که این موارد بیشتر مربوط به تنظیم کننده باشد تا صدا بردار
اما امروزه نمی توان تنظیم را از میکس و مستر خیلی جدا دانست در عین حال یک تنظیم کننده هم باید از علم صدا و ظرایف آن اطلاع کافی داشته باشد با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در طی زمان این دو کاملً به هم وابسته شده اند، یعنی یک موسیقی با تنظیم خوب اگر در هنگام میکس و مستر درست پرداخت نشود خراب شده و فاقد تاثیر گذاری می شود همچنین یک صدا بردار حرفه ای با تجهیزات خوب نیز نمی تواند یک تنظیم نا مناسب را به کاری خوب تبدیل کند.
از سوی دیگر در موقع ضبط یا میکس مسائلی پیش میاید مانند این که یکی از خط های ضبط شده بطور ناگهانی و یا اشتباهی جا به جا می گردد و اگر صدا بردار و یا شخص میکس کننده، موسیقی را خوب نداند نمی تواند این مسئله را به درستی حل کند و یا اگر صدا بردار سازها را خوب نشناسد نمی تواند صدای خوبی را ضبط کند قطعا صدا گرفتن از گیتار، تنبک، پیانو، تار، ویولن با هم متفاوت است و این امر نیاز به شناخت کافی از سازها دارد.
خلاصه ی مطلب آنکه برای افرادی که در یک استودیو ی ضبط موسیقی فعالیت می کنند فقط دانستن علم صدا و آکوستیک کافی نیست بلکه باید حتمً موسیقی را آموزش دیده باشند حد اقل سطح متوسط به بالا،
در غیر این صورت شاید کار نهایی خوب صدا دهد و دارای نقصی نباشد اما فاقد شخصیت و فاکتور منحصر به فرد بودن می باشد که یکی از مهم ترین چیزهاییست که می بایست در تولید آثار موسیقی چه صوتی چه تصویری رعایت گردد.

نویسنده: فرید رشیدی.

استودیو هم آوای ترانه با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد استودیویی مجهز برای ضبط، میکس و مسترینگ با به روز ترین امکانات و تجهیزات در میدان هروی

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت