انواع گیتار و کاربرد آنها

در این مطلب می‌‌خواهیم به شناخت انواع گیتار بپردازیم، ساز گیتار انواع مختلفی دارد که دانستن آن باعث میشود شما برای یادگیری، گیتار مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنید در ادامه بیشتر به شناخت انواع گیتار خواهیم پرداخت

انواع گیتار، آشنایی با گیتار نایلن (Nylon guitar)

 

در اولین مورد از انواع گیتار با گیتار نایلن آشنا خواهیم شد که در کلاس های آموزش گیتار این مدل بیشتر از بقیه آموزش داده می‌شود.

این گیتار با نام های گیتار کلاسیک (Classical Guitar) و یا گیتار اسپانیش (Spanish Guitar) نیز شناخته می‌شود. سبک های فلامِنکو، کلاسیک و پاپ معمولا با این نوع از گیتار نواخته میشود که در ادامه به جزئیات آن بیشتر خواهیم پرداخت؛ گیتار نایلن یا گیتار کلاسیک دارای بدنه ای از جنس چوب بوده و معمولا شامل شش سیم می‌باشد که از یک طرف بر روی تیغه خرک بسته می‌شوند و از طرف دیگر به پیچ های کوک کننده متصل می‌شوند؛ جنس سیم‌های آن بدین صورت است، سیم های تریبل-tribl (1.2.3)  از نایلون و سیم های باس-Bass (4.5.6)  از الیافی با پوشش آلیاژی از فلز مانند نقره یا طلا می‌باشد.

 

انواع گیتار، آشنایی با گیتار نایلن (Nylon guitar)

 

دسته‌ی این گیتار نسبت به گیتار آکوستیک و الکتریک پهن‌تر و کوتاه‌تر می‌باشد که شامل نوزده فرِت می‌شود، وظیفه این فرت‌ها بر روی دسته گیتار، جدا کردن نت‌ها از یک دیگر است.

این گیتار برای سبک فلامنکو هم به همین شکل بوده فقط جنس بدنه-Body آن کمی متفاوت است که باعث  صدایی تیز‌تر و شفاف‌تر میشود.

گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک با پنجه (ترکیب ناخن و سرِ انگشت) نواخته می شود اما برای سبک پاپ (نواختن ملودی، ریتم و آرپژ) هم از پنجه و هم از پیک استفاده می‌‌شود.

با دیدن فیلم آموزش گیتار بیشتر با گیتار کلاسیک آشنا شوید.

پیک گیتار (Pick)

 

پیک-قطعه‌ای کوچک است که برای نوازندگی گیتار استفاده می‌شود، ساختار آن از جنس های مختلف می‌باشد مانند پلاستیک، فلز نایلون و غیره که سه گوش بوده و بین انگشت شصت و اشاره دست راست قرار می‌گیرد که دارای ابعاد و ضخامت های مختلفی است از ۰٫۱mm تا ۱mm

ئیک گیتار در رنگ و سایز مختلف

بطور کلی پیک گیتار به سه دسته ی نرم-Soft متوسط-Medium و سفت-Hard تقسیم میشود که پر استفاده ترین آن در انواع گیتار اندازه‌ی متوسط بوده چراکه هم برای ریتم نوازی و هم برای اجرای ملودی می‌توان از آن استفاده کرد.

الکترو-آکوستیک

نوع دیگری از گیتار، مدل های پیکاپ‌دار یا الکترو-آکوستیک است که در هر دو نوع کلاسیک و آکوستیک تولید می‌شود؛ در این گیتار‌ها به جای بدنه کامل از بدنه‌ی کاتاوِی(Cutaway) استفاده می‌شود، در گیتار های کاتا‌وی، برشی در پایین دسته‌ی گیتار ایجاد می‌شود تا برای نوازندگی در نت های زیر‌تر یا پایین دسته، راحت‌تر باشد. عموما این نوع از گیتار به صورت بدنه باریک (thin Body) مورد استفاده قرار می‌گیرد، از گیتار های بدنه باریک نیز می‌توان بدون تقویت کننده یا همان پیکاپ استفاده کرد اما صدای آن نسبت به گیتار های معمولی کم حجم‌تر می‌باشد؛ معمولا این مدل از انواع گیتار در سبک پاپ بیشتر استفاده می‌شود و همچنین در اجرای زنده و کنسرت‌ها به دلیل انتقال راحت‌تر صدای آن به اسپیکر‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Guitar Spanish cutaway

Guitar acoustic cutaway

 

 

پیکاپ گیتار (Pickup)

انواع پیکاپ برای گیتار کلاسیک و آکوستیک شامل موارد زیر می‌شوند که با گیتار الکتریک و گیتار بیس متفاوت هستند :

  • نوار پیزو (Piezo)، از این مدل پیکاپ گیتار معمولا بیشتر استفاده می‌شود و کاربرد آن به این صورت است که یک نوار حساس به صدا، در زیر تیغه خرک بطور سرتاسری قرار می‌گیرد و از این طریق، صدا را توسط کابلی مخصوص به میکسر، کارت صدا و یا دستگاه های دیگر انتقال می‌دهد.
  • استفاده از یک سنسور حساس به صدا، این سنسور به بخش زیری صفحه رویی گیتار چسبانده می‌شود و از این طریق صدا را به بیرون هدایت می‌کند.
  • استفاده از میکروفون مینیاتوری، این میکروفن از داخل بدنه گیتار ، روی سیم‌ها قرار می‌گیرد و از این طریق صدار را تقویت کرده و به دستگاه های گیرنده صدا منتقل می‌کند.

این سه نوع پیکاپ گیتار معمولا به صورت جداگانه در یک گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛اما می‌توان برای تولید صدای بهتر، آن ها را با یک دیگر ترکیب کرد تا وقتی صدا تقویت شد، در نهایت یک صدای آکوستیک واقعی و لذت بخش به گوش برسد. برخی از سازندگان گیتار مانند گودین، از ترکیب دو و یا سه نوع پیکاپ در ساختمان یک گیتار استفاده می‌کنند که معمولا به کمک یک پیچ یا فیدر می‌توان بطور جداگانه و یا ترکیبی از آن ها استفاده کرد.

پیکاپ‌ها فقط فرآیند تقویت صدا را آغاز می‌کنند. در اکثر گیتارهای الکترو آکوستیک امروزی یک پیش تقویت‌کننده به کار می‌رود که سیگنال هر نوع پیکاپی که استفاده می‌کنید را تقویت می‌کنند؛ این وسیله از طریق باتری تغذیه می‌شود و دارای کنترل های مختلف مانند اِکولایزِر صدا، تیونِر و دکمه قطع کننده صدا می‌باشد؛ همچنین یک سوئیچ فاز نیز بر روی آن قرار دارد که  این وسیله هوشمند از به وجود آمدن فید‌بک های ناخواسته (صدای گوش‌خراش) در گیتار، جلوگیری می‌کند.

 

انواع گیتار، آشنایی با گیتار آکوستیک (Acoustic Guitar)

 

در این بخش به گیتار آکوستیک خواهیم پرداخت و به شناخت این مدل از انواع گیتار، بیشتر دست پیدا خواهیم کرد

گیتار آکوستیک

بطور کلی گیتار آکوستیک هم در ساختار شبیه گیتار نایلون می‌باشد با این تفاوت که دسته فینگر برد آن بلندتر و باریک تر از گیتار کلاسیک است، همچنین وزن آن کمی سنگین‌تر بوده و جنس هر ۶ سیم این گیتار از فلز و بدون الیاف است و بیشتر با پیک نواخته می‌شود البته با انگشتان دست نیز آن را می‌نوازند و سبک هایی مانند جَز بلوز کانتری و پاپ با این ساز اجرا می‌شود؛ گیتار آکوستیک همانند گیتار کلاسیک هم به صورت بدنه کامل و هم به صورت کاتاوِی تولید می‌شود که معمولا مدل های  پیکاپ‌دار یا الکترو-آکوستیک آن از نوع کاتاوِی می‌باشد.

انواع گیتار، آشنایی با گیتار الکتریک (Electric Guitar)

گیتار الکتریک یکی دیگر از انواع گیتار می‌باشد، که قبلا در ایران به آن گیتار برقی گفته میشد

جنس سیم های آن تماما از فلز بوده و بدنه این گیتار معمولا بدون فضای خالی و توو پر می‌باشد، به همین دلیل وزن آن نسبت به گیتار آکوستیک و کلاسیک بسیار سنگین‌تر است، بنابراین صدای این ساز به صورت عادی بسیار ضعیف بوده و برای اجرای آن می‌بایست گیتار الکتریک از طریق پیکاپ و کابل به آمپلی فایر-Amplifier  وصل شود تا صدای آن تقویت شود.

گیتار الکتریک

این گیتار بیشتر از دیگر انواع گیتار، در سبک های راک و متال استفاده میشود که البته در سبک های دیگری مانند بلوز نیز کاربرد دارد.

از این گیتار می توان توسط  دستگاه افکت صداهای متعددی تولید کرد این دستگاه مابین ساز و امپلی فایر قرار میگیرد و صدای ساز پس از پرداخت از طریق این دستگاه، به امپ منتقل میشود که تنظیمات دستگاه افکت خود نیازمند آموزش و تجربه است.

در مورد یادگیری گیتار الکتریک فقط یادگیری تکنیک های خود ساز به تنهایی نمیتواند کمک زیادی به فرد کند هنرجوی این ساز در کلاس گیتار الکتریک حتما باید در مورد پیکاپ های گیتار الکتریک، امپ و دستگاه افکت گیتار الکتریک آموزش ببیند تا به یک نوازنده‌ی حرفه‌ای تبدیل شود.

پیکاپ های این گیتار معمولا به دو صورت تک-Single یا Coil و دوتایی-Humbucker بر روی ساز قرار میگیرند.

با دیدن فیلم آموزشی گیتار الکتریک بیشتر با این ساز و اجزای گیتار الکتریک آشنا شوید.

 

انواع گیتار، آشنایی با گیتار بیس یا باس(Bass Guitar)

در ادامه این مطلب از موسسه و آموزشگاه هم آوای ترانه، با نوع دیگری از انواع گیتار به نام گیتار باس یا بیس آشنا خواهیم شد. این گیتار به دو صورت با کاسه رزونانس(آکوستیک) و بدون کاسه رزونانس(الکتریک) تولید می‌شود که نوع دوم آن یعنی بدون کاسه رزونانس یا الکتریک بیشتر استفاده میشود.

این گیتار نسبت به گیتار الکتریک دسته بلند تر و پهن تری دارد و سیم های آن نیز بسیار ضخیم تر هستند چون برای تولید نت های بم طراحی شده‌اند و بصورت چهار سیم پنج سیم و شش سیم، هم به صورت فرت دار و هم به صورت بدون فرت (Fretless)  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیتار بیس

این ساز بیشتر با پنجه نواخته میشود و سبک های مختلف موسیقی را میتوان با این ساز اجرا نمود و این ساز یکی از پایه های ارکستر و بندهای موسیقی از جمله پاپ، جَز، راک، متال و غیره به حساب می‌آید

نوازنده ی این ساز حتما باید در مورد گام و آکورد ها اطلاعات زیادی داشته باشد تا به یک نوازنده ی خوب تبدیل شود؛ آموزش گیتار بیس نیز فقط منحصر به یادگیری تکنیک های آن نمی‌شود و هنرجو در کلاس گیتار حتما باید در مورد آکورد‌ها، گام‌ها و سبک های مختلف آموزش ببیند.

افشین جیحون استاد گیتار بیس و گیتار کلاسیک در موسسه و آموزشگاه هم آوای ترانه.

جمع بندی

 

در این مطلب سعی شد تا شما با انواع گیتار و جزئیات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید؛ امیدواریم که این مطلب بتواند شما را در شناخت بهترِ انواع مختلف گیتار و کاربرد آن‌ها کمک کرده باشد.

 

سوال های متداول:

 

انواع گیتار کدامند و چه نام دارند؟

گیتار نایلن یا گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک و گیتار باس یا بیس.

کدام نوع گیتار از انواع گیتار برای شروع کلاس گیتار بهتر است؟

 

شما می‌توانید نسبت به علاقه و استعدادتان از هر کدام از انواع گیتار شروع کنید، توصیه ما این است که قبل از انتخاب حتما از یک متخصص با تجربه یا معلم گیتار مشورت بگیرید.

رایج ترین نوع گیتار کدام است؟

 

در ایران گیتار نایلن یا گیتار اسپانیش، در کشور های مختلف این موضوع متفاوت است به عنوان مثال در آمریکا گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک رایج‌تر است.

برند‌های معروف گیتار کدامند؟

 

برای گیتار نایلن، یاماها (Yamaha)، الحمبرا (Alhambra) و …….

برای گیتار آکوستیک، تِیلور (Taylor)، گیبسون (Gibson) یاماها و ……..

برای گیتار الکتریک و گیتار بیس، فندر (Fender)، گیبسون، پی‌وی (Peavey)، ، یاماها و ……..

 

در صورت تمایل اگر نظر یا سوالی داشتید می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید، همچنین برای مشاوره و استعداد یابی و ثبت نام در کلاس گیتار می‌توانید با متخصصین ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت