نوازندگان و هنرجویان گیتار خیلی مهم است که در کنار آموزش و یادگیری ساز گیتار، درمورد ساختار و چگونگی ساخت این ساز بیشتر بدانند تا بتوانند ساز بهتری را برای خود انتخاب کنند. کیفیت صدای ساز گیتار به چگونگی ساخت و چوب بکار رفته در آن بسیار زیاد بستگی دارد. سازندگان حرفهای گیتار میدانند که از چه نوع چوبی برای چه سبکی از نوازندگی گیتار استفاده کنند. در ساخت گیتار از انواع چوبها استفاده شده است؛ ولی امروزه، سازندگان حرفهای بر سر چند مدل چوب برای ساخت گیتار کلاسیک اتفاقنظر دارند.
یک نکته ی مهم در گیتار طرز استفاده از چوبها در ساخت گیتار است. معمولا در ساخت بدنهی گیتارهای حرفهای، از چوبهای یکپارچه استفاده میشود.این نوع ساخت یعنی چوب یکپارچه باعث طنین بیشتر صدا و همچنین تولید هارمونیکهای بهتر و دقیقتر درنتیجه ارائهی کیفیت صدایی مطلوبتر میشود.
توجه داشته باشید در ساخت گیتارهای غیرحرفهای و ارزانقیمت برای کاهش هزینهی تولید از اصل یکپارچگی استفاده نمیشود و رویهی بدنه با لمینت ساخته میشود.
برای نوازندگی این ساز دلنشین میتوانید در کلاسهای آموزش گیتار با روشهای نوین آموزشی در موسسه و آموزشگاه موسیقی هم آوای ترانه شرکت کنید.
مراحل ساخت گیتار:
بدنهی گیتار کلاسیک از سه بخشِ رویه، پشت و اطراف تشکیل می شود
هر بخش بهتر است از چوب یکپارچه باشد. حالا میخواهیم بدانیم کدام چوب برای رویه و کدام چوب برای پشت و اطراف بدنه مناسب است.
مهمترین قسمت بدنهی گیتار رویهی (Top) آن است. استفاده از چوبهای مرغوب در این منطقه بسیار متداول است. یکی از چوبهایی که بهطور سنتی سالیان سال است در ساخت گیتار مورد استفاده قرار میگیرد، سدر قرمز است. پشت و کنارها معمولا بهطور سنتی از چوب (رز وود) ساخته میشوند؛ همچنین دسته ی گیتار از (سدر یا ماهون) و صفحهی انگشتگذاری از (آبنوس) استفاده می شود.
ترکیبی از این چوبها در طول تاریخ باعث تولید گیتار هایی بسیار با کیفیت و خوش صدا شده است
استفاده از چوبهای ذکرشده برای ساخت یک گیتار کلاسیک مناسب است. برای ساخت یک گیتار فلامنکو به ترکیبات دیگری از چوب نیاز داریم که بتواند صدا، احساس و تاچ یک موسیقی فلامنکو را تداعی کند.
تفاوت بین دو گیتار کلاسیک و فلامنکو، در خصوصیات طنین و رنگ صداست. گیتار فلامنکو دارای ضربهای قوی، خشن، و صدایی زبر است. از طرف دیگر گیتار کلاسیک دارای صدای نرم، لطیف، دلپذیر و نسبتا بم است.
چوبهای استفادهشده در یک گیتار فلامنکو بسیار روشنتر از یک گیتار کلاسیک است. در ساخته بدنهی گیتار فلامنکو، معمولا از چوب صنوبر آلمانی استفاده میکنند که به رنگ زرد کمرنگ هستند. پشت و کنار بدنه بهطور سنتی، از چوب سرو یکپارچه، دسته از ماهون و صفحهی انگشتگذاری از رز وود انتخاب میشود.
رویه بدنه (Body Top)
صنوبر (Spruce)
صنوبر پرکاربردترین چوب استفادهشده در ساخت گیتار می باشد برای هر سبک و سلیقهای در نوازندگی مناسب است. گونههای مختلفی از درخت صنوبر در طبیعت یافت میشوند که رایجترین آن صنوبر سیتکا و آدیرنوداک است. تمام چوبهای صنوبر طیف صدایی پویا، گسترده و درعینحال واضح تولید میکنند. انعطافپذیری، عمقِ صدایی و تولید هارمونیکهای زوج و صحیح، این چوب را سرآمد تمام چوبهای ساخت گیتار کرده است.
سدر (Cedar)
این چوب بهطور سنتی در سازهای کلاسیک استفاده میشود؛ اما بهطور فزایندهای به محبوبیت این چوب در گیتارهای دیگر ازجمله گیتارهای آکوستیک اضافه شده است. چوب سدر نسبت به چوب صنوبر، رنگی تیرهتر دارد. چوب سدر در محدودهی طیف رنگی شکلاتی تا دارچینی جای میگیرد و گیتار ساختهشده از این چوب معمولا تیرهتر از چوبهای دیگر است. این چوب تراکم کمتری نسبت به چوب صنوبر دارد، تولید صدایی گرمتر و بم با تولید هارمونیکهای پیچیدهتر از ویژگیهای این چوب است. سختی کمتر در این چوب به وزن کمتر آن انجامیده است. سدر فاقد شفافیت در حجم بالاست؛ اما غنای موسیقایی فوقالعادهای دارد و محبوب کلاسیکنوازهاست.
ماهون (Mahogany)
چوب ماهون معمولا در دسته، پشت و اطراف بدنهی گیتار استفاده میشود؛ اما میتوان در رویهی بدنه نیز از آن استفاده کرد. این چوب صدایی بسیار گرم دارد. رنگ قرمز قهوهای (رنگ ماهاگونی) این چوب تشخیص آن را بسیار آسان کرده است. این چوب توسط کسانی که بلوز مینوازند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
افرا (Maple)
مانند چوب ماهون، افرا هم معمولا برای شکلدادن به پشت و اطراف بدنهی گیتار استفاده میشود؛ اما میتوان از آن بهعنوان رویهی اصلی ساز هم استفاده کرد. به علت چگالی بسیار بالا، مستحکمبودن و انعطافناپذیری، چوب افرای سخت بیشترین استفاده را در ساخت دستهی ساز دارد. رنگ ظاهری این چوب بسیار روشن است. میتوان گفت رنگ این چوب بیشتر رنگ پوست است و حتی در بعضی از انواع چوب افرا تقریبا سفید و روشن است. صدای روشن و وضوح در فرکانسهای بالا از ویژگیهای کارآمد این چوب است.
پشت و اطراف بدنه (Back & Side)
چوبهای اطراف و پشت از اهمیت ویژهای برخوردارند. چوبهای استفادهشده در کنارهها و پشت باید علاوهبر کیفیت، نرمی و انعطافپذیری بالایی داشته باشد.
رز وود (Rosewood)
چوب Rosewood یک انتخاب محبوب و ماندگار برای پشت و اطراف بدنه است. چوب رز وود یا بلسان بنفش در دو نوع چوب بلسان بنفش هندی و چوب بلسان بنفش برزیلی در دسترس است. البته چوب رز وود (بلسان) برزیلی بسیار لوکس و درعینحال بسیار کمیاب و پر هزینه است و بیشتر از نوع بلسان هندی استفاده میشود. رنگ چوب رز وود لوکس، قهوهای تیره با سایههای نارنجی است. چوب بلسان برزیلی بسیار لوکستر و باکیفیتتر از نوع هندی آن است؛ ولی از لحاظ زیستمحیطی و تجاری، استفاده از نوع هندی بهصرفه تر است. هر دو نوع چوب بلسان به صدایی درخشان و غنی مشهورند. وضوح عالی در تمامی فرکانسها و طنین ماندگار از مزیتهای استفاده از این چوب است. استفاده از رز وود به همراه صنوبر و سدر یکی از ترکیبات محبوب و پرکاربرد در ساخت بدنهی گیتار است.
ماهون (Mahogany)
چوب ماهون بسیار غنی و از نظر ظاهری بسیار زیبا و جذاب است. تراکم بالای این چوب لحن و گرمی منحصر بهفردی به آن بخشیده است. این چوب کاربرد فراوانی در موسیقی بلوز و همچنین فلامنکو دارد. ترکیب چوب ماهون و صنوبر در ساخت بدنهی گیتار بسیار شایع است. این چوب از نظر کیفیت، گرما و همچنین نمایش هارمونیکهای صحیح، رتبهی پایینتری از چوب رز وود دارد.
سپل (Sapele)
سپل یک چوب آفریقایی بسیار بهصرفه و ازنظر زیستمحیطی بسیار کارآمد است. این چوب علاوهبر پایداری بالا، رشد و پرورش سریعی دارد و میتوان در پروژههای تجاری بدون نگرانی از آسیب محیطزیست از آن استفاده کرد. ظاهر چوب سپل شبیه به چوب ماهون است؛ اگرچه سپل کمی سبکتر است. چوب سپل در فرکانسهای بالا، صدایی گرمتر تولید میکند. این چوب در بدنهی گیتارهای چندمنظوره (سبکهای مختلف) استفاده میشود.
یکی دیگر از چوبهایی که در ساخت گیتار استفاده میشود، لمینت است. لمینیتlaminate که اصطلاحا به آن لمینت میگویند از جنس HDF بوده که مخفف (هارد، دانسیته، فایبر برد) است. این نوع چوب از مواد و خاکههای چوب اصلی ساخته میشود. لمینتها از هر نظر تفاوتهای بسیار زیادی با چوبهای یکپارچه دارند و از نظر کیفیت و غنای موسیقایی در مراحل پایینتری جای میگیرند. تولید گیتار با چوبهای لمینت بیشتر توجیه اقتصادی دارد و به نوآموزان و کسانی که پا به دنیای گیتار گذاشتهاند، کمک میکند تا بتوانند بهراحتی یک ساز برای خود تهیه کرده و مراحل پیشرفت را طی کنند.
دسته و صفحه انگشت گذاری
توجه داشته باشید که دستهی گیتار رابط مستقیم شما با سازتان است و باید از هر لحاظ استاندارد باشد تا بتوانید بهراحتی با آن بنوازید و احساس خستگی و انقباض نکنید.
چوب ماهون (Mahogany)
چوب مورد استفاده برای دسته به ارائهی استحکام طولی خوب نیاز دارد. اکثریت قریب بهاتفاق دستههای گیتار از چوب ماهون ساخته شدهاند؛ با اینحال خود چوب ماهون نژادها و مدلهای گوناگونی دارد که هرکدام دارای کیفیت متفاوتی هستند. چوبِ ماهون آمریکای جنوبی، برزیل یا پروو از مرغوبیت بالایی برخوردار است؛ ولی متأسفانه اینگونه چوبها کمیاب و در حال انقراض هستند. امروزه بیشتر از چوبهای ماهون غربِ هند، چوبِ ماهون اسپانیایی یا چوبِ ماهون کوبا استفاده میشود. بهطور کلی، رنگ چوب ماهون قهوهای مایل به قرمز است. این چوب با وزنی سبک اما قوی است.
چوب افرا(Maple)
چوب افرا چوبی بسیار عالی برای دستهی گیتار است. این چوب اغلب برای دستهی گیتار الکتریک استفاده میشود. بیش از ۱۲۰ گونه از چوب افرا وجود دارد که اغلب به «سخت» و «نرم» گروهبندی میشوند. نقره افرا (افرای قندی) یک افرای «نرم» است که گاهی اوقات در ساختوساز گیتار نیز از آن استفاده میشود. افرا بهطور کلی سنگینتر از چوب ماهون است که احتمالا یکی از دلایل ارجحیت چوب ماهون به افرا در ساخت دستهی گیتار کلاسیک همین است. یکی دیگر از چوبهایی که استفاده از آن در دستهی گیتار مرسوم است، چوب سرو اسپانیایی یا مکزیکی است.
معمولا ساختار دستهی گیتار باید با فیزیک و اندازهی دست شما مطابقت داشته باشد. شکل دسته یکی از عوامل مهم در راحتی شما در نوازندگی است. گیتارهای کلاسیک، دستهای بهاصطلاح C یا U شکل دارند و همچنین عرض دسته از ۴۸ تا ۵۲ میلیمتر بسیار متداول است. بهطورکلی، یک دستهی C شکل با عرض ۴۸ تا ۵۰ میلیمتر برای افراد با دستهای کوچکتر و انگشتان نازکتر بهتر است و دستهی بزرگتر U شکل با عرض ۵۰ تا ۵۲ میلیمتر برای افراد با دست بزرگتر و انگشتان ضخیمتر بهتر است. چوبهای متداول در ساخت دستهی گیتار ماهون، سدر و افرا هستند. این چوبها به علت سختی و چگالی بالا و همچنین انعطافناپذیری راحت، برای دستهی گیتار بسیار مناسباند.
یکی دیگر از عواملی که به کیفیت و ثبات دستهی گیتار میانجامد، تقویت دسته بهوسیلهی چوبِ آبنوس است که معمولا در گیتارهای گرانقیمت استفاده میشود. نوار تیرهرنگ در پشت دستهی گیتار نشان میدهد که دستهی گیتار با آبنوس تقویت شده است.
صفحه انگشت گذاری
سازندگان گیتارهای حرفهای و گرانقیمت همیشه تمایل دارند از چوب آبنوس برای صفحهی انگشتگذاری استفاده کنند. بسیاری از سازندگان اعتقاد دارند این صفحه که روی دستهی اصلی گیتار قرار میگیرد، بسیار حساس است و اگر روی آن خوب کار نشود، ممکن است ارزش واقعی گیتار نمایان نشود. آبنوس چوب بسیار متراکمی است و در برابر سایش بسیار مقاوم است. ازآنجاکه فینگر بُرد دائما در حال سایش و ضربهزدن توسط انگشتان است، آبنوس میتواند انتخابی بسیار مناسب باشد.
چوبِ رز وود(Rosewood)
برخی از انواع چوب رز وود (بلسان بنفش) برای فینگر بُرد مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا پر استفادهترین چوب در فینگر بُرد همین چوب است. به علت تراکم بالا، رز وود جایگزین مناسبی برای چوبِ آبنوس است.
بریسینگ (مشبندی)، بایندینگ (Binding) و فینیش (پرداخت نهایی) از عوامل تعیینکنندهی دیگر در کیفیت و خوشطنینبودن ساز است.
بریسینگ (Bracing)
Bracing یکی از مهمترین تکنیکهای سازندگان گیتار است. بریسینگ را میتوان امضای سازنده دانست و آنقدر مهم است که اساتید سازنده و نوازنده سالیان سال، در مورد چگونگی بستن این تکه چوبها در کنارهم، به بحث و گفتوگو نشستهاند. بریسینگ تکه چوبهایی است که زیر صفحهی رویی و پشتی میچسبانند. این تکه چوبها بهطور واضح و مستقیم روی آکوستیک و طنین صدای خروجی تاثیر میگذارند. گیتارهای کلاسیک، فلامنکو و آکوستیک هر کدام تکنیکها و طراحی مشبندی (Bracing) خاص خود را دارند. مشبندی را میتوان فوت کوزهگری در ساخت گیتار دانست.
بایندینگ (Binding)
یکی دیگر از عوامل تعیینکننده در یک گیتار کلاسیک خوب و با کیفیت بایندینگ آن است. بایندینگ به نوارهای چوبی کارشده روی درز و حاشیههای بدنه و دسته گفته میشود. بایندینگ خوب باعث زیبایی، دوام و مقاومت ساختاری ساز شما و همچنین کمک به ایجاد هارمونیکهای طبیعی و رزونانس بدنه میشود. بایندینگ معمولا از چوب آبنوس یا فیبر کربن و حتی مواد پلیاستر و چسبندهی شیمیایی است.
خرک و پایه خرک
خرک و پایه خرک را میتوان یکی از کوچکترین قطعات گیتار با کارکردی بزرگ در نظر گرفت. ارتعاش سیم و انتقال آن به بدنه و همچنین تناسب ارتفاعِ سیم با دسته از کاربردهای خرک هستند.
خرک از دو قسمت به نامهای خرک و پایه خرک تشکیل میشود. خرک از استخوان طبیعی و مصنوعی یا پلاستیک تهیه میشود و روی پایهای از جنس چوب آبنوس یا رز وود قرار میگیرد.
فینیش (Finish)
فینیش یا پرداخت نهایی علاوهبر زیبایی، بر کیفیت صدای خروجی تاثیر بسیار زیادی دارد. گیتارهای گرانقیمت معمولا از پوششهای براق یا مات با درجهی کیفیت بسیار بالا استفاده میکنند. بیکیفیتبودن پرداخت نهایی میتواند تمام منافذ ساز را بپوشاند و باعث کاهش رزونانس (طنین) ساز شما شود. در اغلب موارد، سازندگان گیتار بعد از فینیش نهایی به چالشهای بسیار برخورد کردهاند. همیشه دقت کنید گیتارهای رنگی (قرمز، آبی، بنفش و…) از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند؛ به این دلیل که رنگ باعث میشود تمام ارتعاش و طنین بدنه از بین برود و صدای حاصل چیزی جز یک تُنِ صدای بیکیفیت نباشد.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تولید گیتار در دنیا به دو صورت کارخانه ایی و دست ساز با تعداد محدود ارزه می شود در هر صورت فقط انتخاب چوب های مناسب برای ساختِ یک گیتار خوب و با کیفیت کافی نیست این امر نیاز به مهارت، تجربه و همچنین دانش کافی در موسیقی دارد بطوری که گاهی اختلاف نظر ها بر سرِ میلی متر می باشد اما همان یک یا چند میلی متر تاثیرِ بسیار زیادی در صدای نهایی می گزارد
پس می توان گفت انتخابِ چوبِ مناسب بهمراهِ سازنده ای ماهر و با تجربه گیتاری با کیفیت و حرفه ای را در اختیار ما می گزارد.
برای چگونگی ثبت نام و همچنین تست و مشاوره رایگان، میتوانید با ما از قسمت مشاوره در تماس باشید.
سلام …ببخشید میخواستم بدونم گیتار که جنس چوبش گرده باش خوب یا نه ؟ویژگیهاش چیه
سلام اگر منظورتون چوب گردو هستش در سطح متوسط قرار میگیره.
سلام ببخشید ترکیب کناره و پشت گردو، صفحه ی رویی اسپروس، دسته ی ماهوگانی و فینگر پرینت رزهندی چجوری از آب درمیاد؟
سلام نمیتوان فقط با جنس چوب های گیتار کیفیت ساخت آن را دقیقا تعیین کرد بنا بر این با صرف نظر کردن از کیفیت ساخت و پرداخت ساز که البته بسیار در نتیجه ی نهایی مؤثر می باشد، این ترکیب در رنج متوسط قرار میگیره البته در میان گیتار های تمام چوب.
سلام و خسته نباشید
گیتار تمام چوب
صفحه رو سدر آلمانی
،صفحه پشت و دور گردو افریقایی
دسته مپل
بندینگ گردو سفید
فینگر بر رزوود هندی تیره
ماشین هد طلایی ابکاری
چطور ارزیابی میکنید برفرض اینکه با کیفیت کار شده
ممنون از پاسخگوئی تون
سلام، ترکیب چوبها خوبه و اگر ساخت خوبی هم داشته باشه گیتاری خوش صدا و با دوام خواهد شد.
سلام جنس لمینیت از چی هستش
سلام لمینیت از ترکیب و فشرده سازی لایه ها ی چوب و خرده چوب ها در کارخانه به دست میاد در واقع یک نوع محصول بازیافتی محسوب محسوب میشود در نتیجه در ساختمان ساز از کیفیت بالایی برخوردار نیست.
سلام من میخواستم بدونم گیتار از چنس سرو و چنار چطورن ؟؟
سلام اطلاعی ندارم.
ایا این درسته که میگن هر سازی باید از اقلیم خودش خریداری بشه؟
مثلا محل زندگی مازندران باشه ساز هم از همونجا باید خریداری بشه
سلام بله به شرطی که در همان جا ساخته شود در صورت وارداتی بودن تاثیری نخواهد داشت. در کل رطوبت و تغییرات آب و هوایی برای انواه سازها خوب نیست سازهای مقاوم سازی شده در مقابل این عوامل در دسته ی سفارشی قرار میگیرند
سلام چوب ناتو برای فینگر برد چ طور هست؟
خوبه در سطح متوسط
سلام خسته نباشید به نظر شما گیتار bestfun160 بهتره یا yamaha c40
سلام c40 بهتر هستش.
سلام دوستان من دارم یدونشو میسازم .تو قسمت صفحه انگشت گذاری اون میله ها باید از جنس خاصی باشه؟ یا میتونم از میخ استفاده کنم واضافیشو بچینم؟
سلام از میخ!!؟ خیر نمیتوانید چون ضخامت و آلیاژشان مهم هستش.نام درست این میله ها فِرِت است که شما میتوانید دست کاملش را تهیه کنید و روی دسته نصب کنید.
سلام من دارم واسه سرگرمی ی گیتار درست میکنم با لمینت و حتی کیفیت پایین تر از گیتار های پایین رده خواستم بدون میشه از چوب راش استفاده کنم برا دستش؟ چون چوب ماهون پیدا نکردم
واینکه غیر ماهون چچوب دیگه ای رو برای استفاده در دسته پیشنهاد میدین
سلام ببخشید چوب ماهون بهتر است یا صنوبر
سلام هر دو خوب هستند انتخابشان به سبک و رنگ صدای نهایی بستگی دارد.
سلام گیتار الحمبرا ۳f بهتر است یا گیتار المانزا ۴۱۳f?
سلام این دو مدل تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو گیتار های خوبی هستند در سبک فلامینکو، اما توجه داشته باشید که ساز های آکوستیک حتما باید تست شوند و اینکه خود شما با ساز راحت باشید که این یک مورد شخصیست، در موقع تست حتما به سیم ها دقت کنید که کهنه نباشند مواردی چون رنگ پریدگی یا فرسودگی بیش از حد، در صورت کهنه بودن نمیتوان به صدا اطمینان کرد چرا که با تعویض سیم ها صدا کاملا تغییر میکند.
سلام گیتاری ک بدنش جنسش راش هست و صفحه روش افراس خوبه؟
سلام همانطور که قبلا اشاره شد فقط جنس چوب های بکار رفته در ساز تعیین کننده نیست در نتیجه نمیشود گفت که خوب است یا نه
سلام بین yamaha CG122 MC و HÖFNER HC 504 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
سلام یاماها cg122
با سلام میخواستم در مورد چوب والنات که در بک و ساید جعبه صدا استفاده میشه اطلاعات بهم بدید، از لحاظ درجه کیفی چجوریه؟
چوب والنات یا گردو برای سازهایی که در سطح متوسط ساخته میشوند مناسب است. با تکرار این مطلب که جنس چوب بکار رفته در ساز فقط مهم نیست و عوامل دیگری که در مقاله به آن ها اشاره شده است نیز بسیار در نتیجهی نهایی مهم هستند.
سلام چوب بوینگاه چه تفاوت های داره
چوب بوبینگا استحکام خوبی داره و با طیف رنگی منحصر به فرد. اما کمتر در ساز استفاده میشه.
سلام من ی c70 دارم اگه بخوام ی چیز بهتر بخرم و اینو بفروشم ی خورده پول روش بزارم کدوم گیتارو پیشنهاد میکنید
با سلام، نسبت به شرایط موجود گیتار یاماها cg122 میتونه گزینه خوبی باشه.
درود وقت بخیر. ببخشید لمینت افرا برای کناره و پشت گیتار خوبه به کارگرفته بشه؟؟
سلام بهتره از خود چوب افرا استفاده بشه. در کل لمینت کیفیت بالایی نداره.
سلام وقت بخیر
من بین گیتارهای آکوستیک آیبانز مدل AE245 nt و یاماها cpx600vt برای انتخاب گیر کردم،گیتار رو،برای سبک کانتری میخام،رویه ی آیبانز از جنس Okoume یا ماهوگانی تاپ سالید و یاماها از اسپروس هستش…در واقع اگه بتونید در انتخاب گیتار آکوستیک با صدایی که بیشتر به سبک کانتری نزدیک هستش بهم کمک کنید ممنون میشم اگه معرفی و راهنمایی کنید
یک دنیا سپاس
سلام بین این دو مدل برای سبک کانتری یاماها CPX600 انتخاب بهتری هستش.
سلام من میخوام تازه گیتار رو شروع کنم ولی میخوام یه گیتار بخرم که متوسط باشه که نخوام حالا حالا عوضش کنم .چند نفر گیتار با چوب گردو رو پیشنهاد دادن نظر شما چیه؟
سلام اگر از گیتار خوب نگهداری کنید گیتار یاماها c70 گزینه خوبیه. از اون بالاتر گیتار یاماها CG122 و نوع پیکاپدار گیتار یاماها CX40. اما جدا از خود ساز رسیدگی به ساز در طول عمر مفید آن خیلی تاثیر داره.
سلام میشه در مورد نحوه نگهداری ساز توضیح بدید رسیدگی یعنی چی؟ و اینکه نظرتون راجب گیتار هافنر ۵۰۴ چیه؟؟
سلام همهی سازها از جمله گیتار نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند که خیلی در طول عمر ساز تاثیر میذاره. مواردی چون: دور نگه داشتن از رطوبت، بموقع تمیز کردن ساز با یک دستمال مناسب نم دار (خیلی کم) و یا مواد مخصوص آن. استفاده از کیف در هنگام جابهجایی حتی در منزل تا ساز ضربه نبینه. تعویض بموقع سیمها. استفاده از پایه و قرار دادن ساز در جای مناسب. و مواردی از ایندست، بهمین خاطر برای هنرجویان مبتدی سازهای استیودنت تهیه میشه تا در طول مدت آموزش نحوه نگهداری از سازهای حرفهای را یاد بگیرند. برند هافنر برای گیتار آنچنان شناخته شده نیست در مورد گیتار بهتره از برندهای ژاپنی مانند یاماها و یا اسپانیایی مانند الحمبرا گیتار نایلن را تهیه کنید.
سلام،بهترین چوب برای رویه و کتاره ها و فرتبورد کدومها هستن؟
سلام تمام چوب هایی که در این مطلب توضیح دادیم از بهترین چوب هایی هستند که در ساختمان گیتار بکار میروند. انتخاب این چوبها نسبت به هدف سازنده تعیین میشود چون هر کدام قابلیت ها و موارد استفاده مخصوص به خود را دارند.
سلام نظرتون درباره گیتار با دسته افرا و بدنه باسوود چیه؟
کیفیت خوبی میشه ازش گرفت؟
سلام افرا بیشتر در بدنه گیتار استفاده میشه البته نمیشه صد در صد گفت که خوب در نمیاد. اما اگه در انتخاب چوبها دقت بیشتری کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.
اولا خیلی ازت ممنونم به خاطر اطلاعات عالی و اینکه جواب همه دوستان رو داده بودید
لطفأ بفرمایید الحمرا ٢c خیلی بهتره از الحمرا z هست یا اینکه همون الحمرا z خوبه. چون خود الحمرا میگه صفحه رو چوب سدر هست ولی بعضیها میگن تبلیغات هست و صفحه روی گیتارش لامینت هستش.ضمنا من در حد متوسط هستم و چند سالی هست که برای خودم آهنگهای ایرانی رو در قالب آکورد میزنم و میخونم و الان میخوام یه گیتار بهتر برای محل کارم بخرم.سازی رو که دارم AK200 هست و صداش معمولی هست.
ضمنا کدوم از اینها بترتیب بهتره؟ الحمرا ۲c و Z nature و Yamaha CG122 MC و Cordoba C5 CD و چیز دیگر اگر شما نظری روش دارید.من هلند هستم و میخوام بین ٢۵٠ تا ٣۵٠ یورو هزینه کنم و عملا خیلی نمیدونم چی بهتره.مجدد سپاس
سلام خواهش میکنم. اینکه از پاسخ گویی رضایت دارید برای ما خیلی با ارزش هستش. بین این مدلها ما گیتار الحمبرا ۲c را پیشنهاد میکنیم. اما انتخاب ساز به خود شخص بر میگرده مخصوصا اگه اختلاف کمی بینشان باشه. بهتره به یک مرکز مراجعه کنید و این مدلها رو از نزدیک ببینید و اون گیتاری که باهاش راحت تر هستید و صداشو بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید. موفق باشید.
سلام،بین سه مدل گیتار الحمبرا ۷fc و ۸f و ۱۰fc مردد هستم،کدومشون به نسبت قیمت ارزش خرید دارند؟و آیا بین سری ۸ و ۱۰ اختلاف زیاده از نظر حجم و زیبایی صدا؟
سلام در مورد خرید گیتارهای حرفهای، بهترین حالت اینه که شما خودتون از نزدیک گیتار هارو تست کنید. هر سه مدل خوب هستند و باکیفیت اما درنهایت این شما هستید که باید باساز راحت باشید و از صداش لذت ببرید. اما اگر شرایط تست کردن را ندارید بین این سه مدل ۷fc نسبت به قیمت انتخاب بهتری هستش.
سلام.
برای گیتار فلامنکو،روی صنوبر آلمانی،کناره و پشت سدر و فینگر بورد آبنوس باشه خوب درمیاد؟
سلام همانطور که قبلا نیز گفته شد فقط جنس چوب در صدای گیتار تاثیر گذار نیست. این ترکیب میتونه خوب در بیاد به شرطی که بقیه کارهای لازم بدرستی انجام بشه.
اگر نوع ساخت و تمیزی در ساخت رو در نظر نگیریم کدوم چوب ها و برای کجای گیتار بهترین گیتار رو برای فلامنکو میسازه؟
با درود بخشی از پاسخ شما در داخل متن وجود داره. اما برای توضیح بیشتر توجه داشته باشید که دسته و فینگر بورد آنچنان تاثیری بر روی صدای گیتار ندارد و بیشتر در مقاومت و راحتی در نوازندگی موثر است. بنابراین اگر در بدنه از ترکیب خوبی استفاده کنید میتوانید با توجه به بقیه موارد ساخت به نتیجه خوبی برسید.
سلام
دالبرگیا سیسو برای بک و ساید گیتار انتخاب خوبیه؟چطور صدایی داره؟
با سلام و درود، این چوب در ساخت گیتار متداول نیست و از نظر صدادهی شناختی از آن نداریم. معمولا در گیتار از چوب رزوود هندی استفاده میشود که با چوب دالبرگیا سیسو نباید اشتباه گرفته شود.
سلام وقت بخیر عذر خواهی میکنم چوب آلبیزیا(درخت ابریشم)یا به اسم دیگر میمون پاد برای پشت وکنار گیتار مناسبه؟
سلام و درود. چوب مرسومی نیست بهمین خاطر اطلاعی نداریم که مناسب هست یا نه.