عوامل موثر برای ضبط، میکس و مستر موسیقی

در این مقاله به موارد مهم در یک استودیو موسیقی و همچنین نکاتی که یک صدابردار یا میکس‌من برای ضبط، میکس و مستر یک پروژه‌ی موسیقی که علاوه بر علم صدا نیاز دارد بداند می‌پردازیم، که قطعا توجه به آن نتایج بسیار بهتری را به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این مطلب راجع به استودیو ضبط و میکس موسیقی می‌باشد و به کارکرد استودیو های دیگر مانند دوبلاژ، نریشن و غیره نمی‌پردازد

آشنایی با سبک‌های موسیقی

یکی از نکات مهم در ضبط، میکس و مستر موزیک ها ترانه ها و سازها، آشنایی کامل صدابردار و میکس‌من از سبک‌های موسیقی و مبانی آن میباشد، همچنین دارا بودنِ شنیداری درست و دقیق که البته این مورد نیاز به تجهیزات و آکوستیک صحیح نیز دارد؛ (یک استودیو موسیقی حداقل باید دارای کارت صدایی با کیفیت و یک جفت اسپیکر مانیتورینگ استاندارد در سطح حرفه‌ای باشد)
به عنوان مثال نمی توان روش ضبط، میکس و مستر برای یک آهنگ در سبک الکترونیک را برای یک آهنگ در سبک پاپ و یا موسیقی اصیل بکار برد البته درست است که یک مهندس صدا می‌تواند صدایی شفاف و بی نقص را ضبط و میکس کند اما عدم آگاهی و تجربه در این مورد باعث می‌شود که موسیقی های تولید شده از نظر جنس، رنگ و صدادهی شبیه به هم شوند در صورتی که نباید این طور باشد، شما می‌توانید این تفاوت را در اجرا های زنده مشاهده کنید که این تفاوت در استودیو های ضبط موسیقی نیز باید رعایت شود.

گذراندن دوره‌های موسیقی برای بهتر شدن ضبط، میکس و مستر

یکی از موارد مهم در استودیو موسیقی، شناخت عوامل آن از موسیقی و همچنین اصطلاحات مربوط به آن است؛ بنابراین صدابردار و میکس‌من علاوه بر تخصص در امر صدابرداری و مبانی مخصوص به ضبط، میکس و مستر می‌بایست دوره های یادگیری موسیقی را نیز گذرانده باشند مواردی چون:

  • ضرب‌آهنگ و ریتم
  • شناخت گام و درست بودن اصوات و یا نت ها نسبت به آن
  • شناخت سبک های موسیقی و تفاوت های بین آن‌ها
  • شناختی مناسب و کار آمد از سازها و حد‌الامکان نوازندگی در یک ساز
  • آشنایی از هارمونی و رنگ آمیزی در موسیقی
  • دانستن تفاوت های بین کارهای دارای وکال یا خواننده (آوازی) از کارهای بدون وکال (سازی) که منجر به ضبط، میکس و مستر متفاوتی برای هر کدام از آن‌ها می‌گردد

 

شاید بنظر برسد که این موارد بیشتر مربوط به تنظیم کننده باشد تا صدابردار اما امروزه نمی‌توان تنظیم را از ضبط، میکس و مستر خیلی جدا دانست؛ در عین حال یک تنظیم کننده هم باید از علم صدا و ظرایف آن اطلاع کافی داشته باشد با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در طی زمان این دو کاملً به هم وابسته شده اند، یعنی یک موسیقی با تنظیم خوب اگر در هنگام ضبط، میکس و مستر درست پرداخت نشود خراب شده و فاقد تاثیر گذاری می‌شود، همچنین یک صدابردار حرفه‌ای با تجهیزات خوب نیز نمی‌تواند یک تنظیم نامناسب را به کاری خوب تبدیل کند.

از سوی دیگر در موقع ضبط، میکس و مستر مسائلی پیش می‌آید مانند این که یکی از خط های ضبط شده بطور ناگهانی و یا اشتباهی جا به جا می‌گردد و اگر صدابردار و یا میکس‌من، موسیقی را خوب نداند نمی‌تواند این مسئله را به درستی حل کند و یا اگر صدابردار سازها را خوب نشناسد نمی‌تواند صدای خوبی را ضبط، میکس و مستر کند، قطعا صدا گرفتن از گیتار، تنبک، پیانو، تار، ویولن با هم متفاوت است و این امر نیاز به شناخت کافی از سازها دارد.

مطلب پایانی

خلاصه‌ی مطلب آن‌که برای افرادی که در یک استودیو ضبط موسیقی فعالیت می‌کنند فقط دانستن علم صدا و آکوستیک کافی نیست بلکه باید حتمً موسیقی را آموزش دیده باشند حد‌اقل سطح متوسط به بالا، تا بتوانند ضبط، میکس و مستر با‌کیفیتی را انجام دهند. در غیر این صورت شاید کار نهایی خوب صدا دهد و دارای نقصی نباشد اما فاقد شخصیت و فاکتور منحصر به فرد بودن است که یکی از مهم ترین چیزهاییست که می‌بایست در تولید آثار موسیقی چه صوتی چه تصویری رعایت گردد.

نویسنده: فرید رشیدی.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن