مراحل میکس و مستر در استودیو ضبط موسیقی

مراحل میکس و مستر در استودیو ضبط موسیقی

در این مطلب از سایت هنری هم آوای ترانه به مراحل میکس و مستر در استودیو های موسیقی

می‌پردازیم. برای رسیدن به میکس و مستری با کیفیت، انجام مراحل میکس و مستر، به طور قابل توجهی در آن تاثیر می‌گذارد. هرچه دقیق‌تر انجام شود نتیجه‌ی بهتری را در پایان به همراه خواهد داشت.

تمام مراحل میکس و مستر با تضمین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در استودیو موسیقی هم آوای ترانه انجام می‌شود.

بخش ۱: فرایند  میکس و مستر چیست

۱.۱ تعریف میکس و مستر

میکس و مسترینگ یک فرآیند حیاتی در تولید موسیقی است که شامل ترکیب و تنظیم صداها و جزئیات مختلف موجود در ضبط‌های اولیه می‌شود. مراحل میکس و مستر موسیقی باید به خوبی انجام شود و در هر مرحله کارهای لازم بر روی صداهای موجود اعمال شود.  در مرحله میکس، صداهای ضبط شده، به صورت لایه لایه با هم ترکیب می‌شوند و پردازش های مختلف (افکت گذاری، فیلترینگ و ….) بر روی هر ترک اعمال می‌شود تا در نهایت به یک موسیقی منسجم تبدیل شود. سپس در مرحله مستر، موسیقی میکس شده بهینه سازی  شده و با یک آهنگ با کیفیت بعنوان نمونه (Reference Music)، تطبیق داده می‌شود تا کیفیت صوتی به حد ایده‌آل رسیده و قابلیت پخش در رسانه‌های مختلف را داشته باشد.

۱.۲ اهمیت میکس و مسترینگ موسیقی

خوب انجام دادن مراحل میکس و مستر، نقش بسیار مهمی در ایجاد صدایی منسجم و حرفه‌ای برای یک آهنگ دارند. فرآیند‌هایی که در مراحل میکس و مستر آهنگ ها انجام می‌شوند به عنوان پلیس صوتی عمل می‌کنند و با حذف نویزها، تعادل صداها و ایجاد عمق و پهنای میدان صوتی، باعث هرچه بهتر شنیده شدن صداهای ضبط شده می‌شوند. البته در این میان صدابردار و کسی که دارد آهنگ را میکس و مستر می‌کند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ چرا که درست انجام دادن مراحل میکس و مستر بسیار نیاز مند تجربه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر برای ضبط، میکس و مستر موسیقی.

بخش ۲: مراحل میکس و مستر

در دنیای امروز چه با روش دیجیتال و چه با روش آنالوگ در مراحل میکس و مسترینگ موسیقی، از نرم‌افزار های تولید و ویرایش موسیقی (DAW) استفاده می‌شود. علاوه بر این تنظیم کننده‌های موسیقی نیز از همین نرم‌افزار ها برای تنظیم یک آهنگ استفاده می‌کنند، معمولا قبل از شروع مراحل میکس و مستر ترک‌های یک آهنگ توسط تنظیم کننده و یا استودیو ضبط موسیقی که در آن صداها ضبط شده است خروجی (Export) گرفته می‌شود. سپس این ترک‌ها یا لایه های مختلف برای انجام مراحل میکس و مستر در نرم‌افزار وارد (Import) می‌شود و میکس‌من شروع به میکس و مستر آن موسیقی می‌کند.

۲.۱ مرحله میکس

در اولین قدم از مراحل میکس و مستر، میکس ترک‌ها و لایه های موجود در یک قطعه‌ی موسیقی شروع می‌شود؛ در مرحله میکس، صداها و آثار موجود در ضبط‌های اولیه با استفاده از یک نرم‌افزار مخصوص موسیقی مانند کیوبیس، سونار و …. میکس شده و ترکیب می‌شوند.

در این مرحله، تنظیماتی برای تعادل صداها انجام می‌شود؛ به طوری که هر ترک از موسیقی، از لحاظ حجم و شفافیت، با سایر ترک‌ها همخوانی داشته باشد. این فرآیند شامل تنظیم سطح ولوم هر ترک و همچنین پانوراما (پنینگ) صداها می‌باشد و به هدف ایجاد تعادل در میان آنها انجام می‌شود.

۲.۱.۱ میکس ابزارها (میکروفن، امپلی فایر و غیره)

در این مرحله، تعادل و میزان صدای هر ابزار موسیقی در میکس تنظیم می‌شود. استفاده از ابزارهای مختلف در  استودیو ضبط موسیقی ، از جمله استفاده از چند نوع میکروفن در مرحله‌ی ضبط و یا استفاده از امپلی فایر، ممکن است در ضبط‌های اولیه با توجه به نحوه ضبط و محیط ضبط، دارای تفاوت‌های زمانی و فضایی باشند. بنابراین، در این مرحله، این تفاوت‌ها بهینه‌سازی می‌شوند و تمام ابزارها در یک میدان صوتی هماهنگ قرار می‌گیرند.

۲.۱.۲ افکت‌ها و پردازش‌های صوتی

در  ادامه مراحل میکس و مستر موسیقی میرسیم به مرحله افکت گذاری، در این مرحله افکت‌ها و پردازش‌های صوتی مختلفی بر روی صداها اعمال می‌شود. مثلاً افکت‌های ریورب، کمپرسور، اکولایزر و دیلِی استفاده می‌شود تا صداها به شکل دلخواه تغییر کنند و به آهنگ جلوه مخصوصی بدهند. مرحله افکت گذاری از حساس‌ترین مراحل میکس و مستر می‌باشد چراکه اشتباهاتی مانند انتخاب‌های نامناسب و  همچنین بیش از حد استفاده کردن از افکت‌ها نتیجه معکوس داشته و باعث بوجود آمدن اشکالات متعدد در میکس می‌شود.

۲.۲ مرحله مسترینگ

۲.۲.۱ تطبیق دینامیک صوتی

در ادامه مراحل میکس و مستر، پس از میکس آهنگ مورد نظر، مرحله مستر آغاز می‌شود؛ در مرحله مسترینگ آهنگ، تطبیق دینامیک صوتی بر روی کل آهنگ انجام می‌شود. این فرآیند شامل تنظیم سطح صوتی کلی یا همان ولوم نهایی، کنترل پیک‌ها و انرژی بخشیدن به میکس است. هدف این مرحله، ایجاد تعادل با سطح صوتی مناسب در کل آهنگ، با حفظ جزئیات صوتی می‌باشد.

۲.۲.۲ پردازش‌های اصلاحی

در این مرحله، پردازش‌های اصلاحی اعمال می‌شود تا اشکالات کوچک در میکس بهبود یابد. این مرحله شامل تنظیم و بهبود فرکانس‌ها بطور کلی، شفاف سازی و ایجاد حجم مناسب و حذف نویزهایی است که در میکس برطرف نشده‌اند.

۲.۲.۳ تطبیق با استانداردهای رسانه‌ها

در نهایت، در آخرین مرحله از مراحل میکس و مستر موسیقی، آهنگ با استانداردهای رسانه‌ها، از جمله فرمت‌های صوتی مختلف مانند MP3 یا wave، با نرخ نمونه‌برداری مناسب خروجی گرفته می‌شود. در استودیو‌های موسیقی این کار از طریق استفاده از نرم‌افزارها و تجهیزات حرفه‌ای که بسیار حائز اهمیت است انجام می‌شود.

با خواندن مقاله میکس و مستر در تولید موسیقی چه تاثیری دارد، بیشتر با فرایند میکس و مستر آشنا شوید.

 

بخش ۳: تأثیر میکس و مستر در کیفیت موسیقی

۳.۱ افزایش کیفیت صوتی

مراحل میکس و مستر، بهبود قابل توجهی در کیفیت صوتی ضبط‌های اولیه و آهنگ‌های موسیقی ایجاد می‌کند. با تطبیق دینامیک صوتی، تعادل صداها، حذف نویزها و با استفاده از پردازش‌های صوتی، در نهایت موسیقی ضبط شده به آهنگی منسجم، شفاف و با سطح صوتی مناسب در خروجی نهایی تبدیل می‌شود.

۳.۲ تأثیر در ارتباط با مخاطبان

انجام مراحل میکس و مستر بطور دقیق، احساسات و انرژی موسیقی را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل می‌کند و باعث ایجاد ارتباط عمیق و ماندگار با آنها می‌شود.

کلام آخر

میکس و مسترینگ، فرآیندی اساسی در تولید موسیقی است که باعث بهبود کیفیت صوتی ضبط‌های اولیه می‌شود. مراحل میکس و مستر می‌بایست به درستی و با دقت انجام شود. در نتیجه میکس و مستر  نیازمند تجربه، تکنیک و ابزارهای حرفه‌ای می‌باشد، پس از این فرایند، موسیقی به شکلی منحصر به فرد و بی‌نظیر در رسانه‌ها پخش می‌شود و ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار می‌کند. بنابراین به هنرمندان این امکان را می‌دهد که آثار خلاقانه و استثنایی خود را به جهان عرضه کنند.

به همین منظور در استودیو ضبط موسیقی هم آوای ترانه مراحل میکس و مستر موسیقی به صورت تماما حرفه‌ای به همراه پلاگین‌های اورجینال شرکت یونیورسال آئودیو  (UAD Plugins) انجام می‌شود. شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری برای سفارش میکس و مسترینگ آهنگ های خود با ما از قسمت مشاوره در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت