فیلم آموزشی سازدهنی

در این چهار قسمت از فیلم آموزشی سازدهنی به معرفی انواع سازدهنی یا هارمونیکا و جایگاه نت های آن می‌پردازیم.

فیلم آموزشی سازدهنی قسمت اول

آشنایی با انواع سازدهنی

در قسمت اول فیلم آموزشی سازدهنی، انواع سازدهنی معرفی می‌شوند که عبارتند از: سازدهنی ترمولو یا سازدهنی ۲۴ سوراخه، سازدهنی دیاتونیک و سازدهنی کروماتیک. تفاوت سازدهنی کروماتیک با انواع دیگر سازدهنی ها در داشتن کلیدی است که به کمک آن می‌توان نت‌های کلاویه های سیاه پیانو یا همان دیِز و بِمُل را اجرا کرد. در ضمن تعداد سوراخ‌های سازدهنی  ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.

نواختن سازدهنی به دو روش فوت و مکش امکان پذیر است که هر کدام، صدای متفاوتی تولید می‌کنند. برای نواختن این ساز باید تنفس دیافراگمی را به صورت صحیح انجام داد. در هنگام دم شکم بیرون می‌آید و در هنگام بازدم شکم به داخل می‌رود که در فیلم آموزشی سازدهنی کاملا توضیح داده شده است. شیوه درست در دست گرفتن سازدهنی نیز  در فیلم نشان داده شده است. برای تمرینات اولیه نیز، عمل تنفس باید پیوسته و بدون قطعی باشد. برخی بر این باورند که برای نواختن هارمونیکا باید نفس زیادی داشت اما آنچه مهم‌تر است انجام تنفس صحیح است.

در قسمت‌های  بعدی فیلم آموزشی سازدهنی به جایگاه نت‌ها و تنفس دیافراگمی بیشتر می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

فیلم آموزشی سازدهنی قسمت دوم

تفاوت‌ میان انواع هارمونیکا

همانطور که گفتیم سازدهنی سه نوع دارد و با یکدیگر کمی متفاوتند. سازدهنی ترمولو خود ساز کاملی نیست چرا که تنها کلیدهای سفید پیانو را می‌توان با آن نواخت و امکان اجرای برخی از گام‌ها وجود ندارد. به بیان دیگر نمی‌توان نت‌های دیز و بمل دار را اجرا کرد‌.

باید گفت که سازدهنی ترمولو برای شروع یادگیری مناسب است، چرا که آشنایی با فرایند مکش و فوت انجام شده و قیمت مناسبی نیز دارد. این ساز دارای دو ردیف سوراخ در بالا و پایین است؛ عمل مکش و فوت در این سوراخ‌ها نیز منجر به ارتعاش صدا شده و به مرور، باید با تنفس درست، صدای شفاف تری از ساز تولید کرد.

همانطور که در این فیلم آموزشی سازدهنی می‌بینید، باید ساز را به گونه ای دست گرفت که علامت C یا گام دو در سمت چپ قرار گیرد. در این ساز مانند پیانو هر چه به سمت راست حرکت کنیم، صدا از بم به زیر تغییر می‌کند.

قسمت بعدی فیلم آموزشی سازدهنی را از دست ندهید چرا که شما را با نت‌های سازدهنی ترمولو آشنا خواهیم کرد.

فیلم آموزشی سازدهنی قسمت سوم

آموزش نت‌های سازدهنی ۲۴ سوراخه

در ابتدای این قسمت از فیلم آموزشی سازدهنی به تفاوت میان سازدهنی ترمولو و سازدهنی دیاتونیک پرداخته شده است. سازدهنی دیاتونیک یک ردیف سوراخ دارد که تعداد آن‌ها معمولا ۱۰ یا ۱۲ عدد می‌باشد. اما سازدهنی ترمولو یا سازدهنی ۲۴ سوراخه دو ردیف سوراخ دارد، به عبارت دیگر برای هر نت دو سوراخ وجود دارد  که همین تفاوت باعث می‌شود تا جنس صدای آن متفاوت شود و نوعی لرزش در صدای آن بوجود آید.

جایگاه نت‌ها روی سازدهنی ترمولو در فیلم آموزشی سازدهنی، روی تخته نشان داده شده است چرا که یادگیری، ملموس تر خواهد بود‌.

اصولا در ابتدای آموزش سازدهنی و یادگیری آن دراوردن صدا از سوراخ‌های ابتدا و انتهای ساز کمی دشوار است. همانطور که می‌بینید چرخه نت‌های  سازدهنی ترمولو، روی تخته نوشته شده است. به طور مثال با فوت کردن در سوراخ ششم نت سل و با مکش نت لا تولید می‌شود.

به طور کلی نت‌هایی که با فوت تولید می‌شوند عبارتند از: سُل، دو و می. با تکنیک مکش نیز چهار نت لا، سی، رِ و فا ایجاد می‌گردد‌. در انتهای فیلم آموزشی سازدهنی نیز به اختصار جایگاه این نت‌ها روی ۵ خط حامل بیان شده است.

فیلم آموزشی سازدهنی قسمت چهارم

معرفی نت‌های سازدهنی کروماتیک

جایگاه نت‌ها روی ساز دهنی کروماتیک با سازدهنی ترمولو و دیاتونیک کمی متفاوت است. در سازدهنی کروماتیک کلیدی برای اجرای نت‌های دیز و بمل دار یا همان کلاویه های سیاه پیانو تعبیه شده است. تعداد سوراخ‌های این ساز می‌تواند ۱۰،۱۲، ۱۴ و یا ۱۶ عدد باشد؛ هر چه تعدادشان بیشتر گردد، چرخه‌ی نت‌ها در اکتاو های دیگر نیز تکرار می‌شود.

چرخه نت‌ها روی این نوع ساز در فیلم آموزشی سازدهنی به وضوح نوشته و توضیح داده شده است. نت‌هایی که با تکنیک فوت در سازدهنی کروماتیک اجرا می‌شوند عبارتند از: دو، می،سل . نت‌های رِ، فا، لا و سی نیز با مکش اجرا می‌شوند؛ البته به دلیل اینکه هفت نت داریم، نت سی با مکش اجرا می‌‌گردد‌. و پس از تمام شدن یک اکتاو، چرخه بعدی آغاز می‌شود.

همانطور که گفتیم این ساز مجهز به کلیدی است برای اجرای نت‌های دیز و بمل، اما بهتر است در ابتدا بدون استفاده از آن به جایگاه نت های اصلی روی ساز مسلط شوید سپس از آن استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر و کلاس‌های آموزش سازدهنی یا هارمونیکا با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت