فیلم آموزشی سه تار

در ۴ قسمت از فیلم آموزشی سه تار،می‌خواهیم شما را بیشتر با این ساز آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

فیلم آموزشی سه تار قسمت اول:

 

آشنایی با اجزای سه تار

در قسمت اول فیلم آموزشی سه تار شما را با اجزای این ساز آشنا خواهیم کرد.

سه تار دارای کاسه ای است که خرک روی صفحه آن قرار دارد.

قسمت بعدی دسته سه تار است که روی دسته ساز نیز پرده‌ها قرار گرفته و گوشی‌های سه تار نیز در قسمت سرپنجه جای گرفته است.

در انتهای ساز نیز بخشی به نام سیم گیر وجود دارد که سیم‌ها به آن وصل شده است. سیم‌های سه تار از یک طرف به سیم گیر وصل شده و پس از گذر از روی دسته و شیطانک به گوشی‌های سه تار متصل می‌شوند.

دست گرفتن ساز روش‌های مختلفی دارد که در این فیلم آموزشی سه تار فرم استاندارد آن بیان شده است؛ البته پس از یادگیری می‌توان فرم دست را طبق سلیقه تغییر داد.

دست چپ و راست باید به درستی روی ساز قرار گیرند. بدین صورت که دست چپ باید بدون انقباض و عمود روی دسته بوده و زاویه دسته‌ی ساز ۴۰ الی ۵۰ درجه باشد.

دست راست نیز باید به شیوه درست روی ساز قرار گیرد، انگشت شست باید روی کاسه بوده و در آموزش سه تار فقط از انگشت اشاره برای نواختن ساز استفاده می‌شود. علاوه بر این مضراب سه‌تار به دو صورت مضراب راست(از بالا به پایین)  و مضراب چپ(از پایین به بالا)  اجرا می‌شود. که در فیلم آموزشی سه تار بطور کامل توضیح داده شده است.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی سه تار به تمریناتی برای آماده سازی انگشتان دست می‌پردازیم.

 

فیلم آموزشی سه تار قسمت دوم:

 

 

تمریناتی برای انگشتان دست در سه تار

در این قسمت از فیلم آموزشی سه تار تمریناتی برای حرکت بهتر انگشتان دست در سه تار ارائه شده است؛ این تمرینات کیفیت نوازندگی را بالا برده و دست روان‌تر حرکت می‌کند.

گاه شرایط برای تمرین مساعد نیست و با انجام برخی از تمرینات می‌توان به روان‌تر شدن دست کمک کرد. تمریناتی برای دست چپ و دست راست در این قسمت از فیلم آموزشی سه تار آمده است.

در ابتدا باید دست راست را روی سطح صافی قرار داده و بدون خم شدن انگشت‌ها شروع به جمع کردن آن‌ها کرد، به گونه‌ای که توپی داخل دست قرار دارد. سپس در حالتی که انگشت شست در همان حالت است ، باید انگشت سبابه و میانی را بالا آورده و به حالت مضراب زدن تکان داد‌. البته این نکته حائز اهمیت است که بند اول انگشت نباید در این حالت خم شود و ضربات باید آهسته و با قدرت کافی همراه باشد.

در این فیلم آموزشی سه تار برای دست چپ نیز تمرینی وجود دارد؛ در این تمرین، دست مجددا باید روی سطحی صاف قرار گیرد و سپس برای جمع کردن بندهای انگشت، اقدام کرد. این تمرین روی گرفتن پرده‌های ساز و آمادگی برای نواختن آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی سه تار با نت‌های سه تار آشنا می‌شوید.

 

فیلم آموزشی سه تار قسمت سوم:

 

 

آشنایی با نت های سه تار

برای تولید صدا از سه تار به دو روش می‌توان اقدام کرد: استفاده از سیم‌ها به صورت آزاد و استفاده از پرده‌ها برای نواختن نت‌های متفاوت.

در ابتدا باید بگوییم که نحوه پرده بندی سه تار با سازهای غربی مثل گیتار متفاوت است چرا‌که تقسیمات ربع پرده ای در سازهای سنتی ایرانی وجود دارد.

برای آموزش نت ‌های سه تار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما ابتدا، آموزش بر اساس پیانو انجام می‌شود. بهتر است پس از یادگیری نت‌های ۱ پرده‌ای و نیم پرده‌ای، یادگیری  و نواختن نت های ربع پرده ای را آغاز کرد. در این قسمت از فیلم آموزشی سه تار نحوه پیدا کردن نت Do روی پیانو گفته شده که تا Si ادامه دارد که در دو جا فاسله نت‌ها نیم پرده می‌شود، بین (می و فا )و( سی و دو).

این الگو در سه تار نیز وجود دارد اما به دلیل وجود ربع پرده تعداد حرکت بین یک نت تا نت دیگر بیشتر است. برای مثال سیم اول به صورت دست باز نت Do است و به جای ۲ حرکت برای رسیدن به نت بعدی یعنی Re باید ۳ حرکت انجام شود. برای پیدا کردن بقیه نت های سه تار از یک فرمول مشخص استفاده می‌شود که در فیلم آموزشی سه تار به وضوح توضیح داده شده است.

سه تار ها به دو صورت پرده بندی می‌شوند؛ سه تار ۲۸ پرده ای و سه تار ۲۵ پرده ای. در نتیجه  باید هنگام حرکت از نت فا به سل این نکته را در نظر داشت. بدین صورت که برای رسیدن به نت سل در سه تار  ۲۸ پرده ای باید ۴ حرکت و در سه تار ۲۵ پرده ای ۳ حرکت انجام داد. این مورد به دلیل استثنا بودن از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نهایت می‌توان گفت که تثبیت و یادگیری جایگاه نت‌ها نیاز به تمرین و پشتکار دارد.

در قسمت بعدی فیلم آموزشی سه تار با پوزیسیون اول سه تار آشنا خواهید شد.

فیلم آموزشی سه تار قسمت چهارم:

 

 

نکات تکمیلی و آشنایی با پوزیسیون یک سه تار

همانطور که مشاهده کردید در قسمت اول و دوم فیلم آموزشی سه تار نکاتی درباره نحوه دست گرفتن ساز و تمریناتی برای تقویت دست‌ها بیان شد. در قسمت پایانی فیلم آموزشی سه تار به مضراب‌ها و پوزیسیون‌ها می‌پردازیم.

هنگامی که صحبت از مضراب زدن می‌شود باید گفت که در ابتدا ضربه به تمام سیم‌ها وارد می‌شود و در مراحل پیشرفته‌تر مضراب زدن به تک سیم هم آموزش داده می‌‌شود.

به طور کلی سه تار دارای تعدادی پوزیسیون است و هر پوزیسیون سه تار شامل سه نت اساسی است که بصورت پیوسته و گسسته، در محدوده‌ی تعیین شده به کار رفته است

همانطور که گفتیم سه تار ها گاه ۲۸ و گاه ۲۵ پرده ای هستند. برای نواختن در پوزیسیون یک اگر سه تار  ۲۵ پرده ای باشد انگشت شست پشت پرده سوم و اگر سه تار ۲۸ پرده ای باشد شست پشت پرده چهارم قرار می‌گیرد. درضمن انگشت اشاره نیز پشت پرده سوم جای می‌گیرد؛ به این حالت پوزیسیون یا موقعیت یک سه تار می‌گویند. برای نواختن نت‌ها نیز در این پوزیسیون، انگشتان دیگر نیز به ترتیبی که در ویدئو گفته شده است روی دسته ساز قرار می‌گیرند. البته ممکن است در ابتدا گرفتن نت‌ها به سادگی امکان پذیر نباشد اما با تمرین می‌توان این نت‌ها را گرفته و صدای شفافی از ساز تولید کرد. برای درک بهتر و ملموس‌تر شدن این مفاهیم پیشنهاد می‌کنیم دیدن فیلم آموزشی سه تار را از دست ندهید.

در این ۴ قسمت از فیلم آموزشی سه تار مطالب و اطلاعات کلی را درباره سه تار بیان کردیم و جزئیات بیشتر در کلاس آموزش سه تار به هنرجویان آموزش داده خواهد شد.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کلاس سه تار و نحوه ثبت نام می‌توانید از قسمت مشاوره با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت