فیلم آموزشی گیتار

با ما همراه باشید تا در چهار قسمت فیلم آموزشی گیتار، شما را بیشتر با این ساز آشنا کنیم، برای یاداوری گیتار کلاسیک با نام های گیتار اسپانیش و گیتار نایلون نیز شناخته می‌شود که یکی از پر طرفدار ترین ساز‌ها به شمار می‌رود.

فیلم آموزشی گیتار قسمت اول

آشنایی با اجزای گیتار کلاسیک

فیلم آموزشی گیتار کلاسیک قسمت اول: آشنایی با اجزای گیتار کلاسیک
در قسمت اول فیلم آموزشی گیتار کلاسیک شما را با اجزای گیتار آشنا خواهیم کرد.
گیتار‌ها مدل‌های مختلفی دارند که در این ۴ قسمت شما با گیتار کلاسیک یا گیتار نایلون)، که بیشتر با آن سبک فلامنکو، کلاسیک و پاپ را اجرا می‌کنند آشنا خواهید شد.
گیتار نایلون یا گیتار اسپنیش دارای شش سیم است که سه سیم پایین از جنس نایلون و سه سیم بالا از نوعی الیاف با روکشی از آلیاژ مس یا نقره می‌باشد.
بدنه (Body) یا کاسه‌ی گیتار، بخش اصلی ساز است که در تولید صدای گیتار نقش مهمی دارد؛ تقریبا در وسط آن حفره‌ای دایره شکل به نام حفره‌ی صدا وجود دارد. نقش اصلی بدنه یا کاسه‌ی گیتار نیز تشدید صدای سیم‌ها است. به عبارت دیگر زمانی که سیم‌ها به ارتعاش در می‌آیند صدا به داخل کاسه انتقال پیدا کرده و تقویت می‌گردد و سپس خارج می‌شود. با این تفاسیر اگر ساز گیتار کاسه نداشته باشد، صدای سیم‌ها تقویت نشده و صدای خیلی کمی به گوش می‌رسد.
در قسمت پایین کاسه‌ی گیتار، قسمتی است که سیم‌ها به آن وصل می‌شوند که به آن خَرَک گیتار می‌گویند. در وسط خَرَک در زیر سیم ها نیز تیغه ای وجود دارد که به آن تیغه خَرَک گفته می‌شود.
در فیلم آموزشی گیتار کلاسیک، بک و ساید نیز معرفی شده است؛ به کناره ی کاسه ی گیتار ساید (Side) و به پشت کاسه‌ی گیتار Back گفته می‌شود.
قسمت دیگر نامش دسته گیتار است که به صفحه‌ی روی آن صفحه انگشتان یا صفحه انگشت گذاری (Finger Board) می‌گویند.
فِرِت‌ها نیز بخش دیگری از گیتار هستند؛ روی دسته‌ی گیتار نت ها توسط تیغه های فلزی به نام فرت گیتار یا باره از هم جدا می‌شوند، و به ترتیب از بالای دسته‌ی گیتار شروع شده (فرت یک) و به سمت کاسه‌ی گیتار ادامه داشته و شماره گذاری می‌شوند.
به قسمت بالای دسته که سیم‌ها از روی آن رد می‌شوند، شیطانک گیتار یا نات می‌گویند.
بالاترین قسمت دسته گیتار، تاج گیتار نام دارد.
به قسمت هایی که به شکل پیچ بوده و سیم به دور آن می‌پیچد، گوشی گیتار می‌گویند. با شل و یا سفت کردن گوشی گیتار، کوک سیم‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند. اگر آن‌ها شل تر شوند، فرکانس سیم، به بم یا (Low) و اگر سفت تر شوند فرکانس سیم‌ها به زیر یا (High) تغییر می‌کند.
در پایان این قسمت از فیلم آموزشی گیتار کلاسیک باید گفت، سیم های گیتار از پایین به بالا شمرده شده و شامل شش سیم است. هر سیم نیز از نوزده فِرِت تشکیل شده است که به همراه صدای خود سیم، شامل بیست فرکانس صدا می‌باشد.
در قسمت بعدی به معرفی انگشتان دست در گیتار می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

فیلم آموزشی گیتار قسمت دوم

معرفی انگشتان دست و تکنیک آپویاندو در گیتار

در این قسمت از فیلم آموزشی گیتار ، ابتدا در مورد زیرپایی و کاربرد آن صحبت می‌شود، سپس نحوه صحیح دست گرفتن گیتار نیز توضیح داده می‌شود. در هر دو سبک کلاسیک و سبک پاپ از زیرپایی می‌توان استفاده کرد. البته در سبک پاپ می‌توان پای راست را روی پای چپ انداخته و سپس گیتار را دست گرفت. هنگام نواختن گیتار باید لبه صندلی نشسته و گیتار را به درستی در دست گرفت. جزئیات بیشتر زاویه و نحوه دست گرفتن گیتار و طرز قرار گرفتن کمر در فیلم آموزشی گیتار مطرح شده است.
به طور کلی دو تکنیک در گیتار وجود دارد: آپویاندو(با تکیه) و تیراندو(بدون تکیه)؛ از این دو تکنیک برای نوازندگی استفاده می‌شود. پیش از توضیح این دو تکنیک بهتر است نام انگشتان دست راست گیتار را دانست که عبارتند از:
• انگشت شست: P
• انگشت اشاره : i
• انگشت وسط: m
• انگشت حلقه: a
• انگشت کوچک: x
در ادامه فیلم آموزشی گیتار، تکنیک آپویاندو آموزش داده شده که بر اساس تکیه است بدین صورت که پس از ضربه به سیم، انگشت به سیم فوقانی تکیه داده می‌شود، برای درک بهتر حتما فیلم را ببینید. سه تمرین (i,M) (m,i) (I,m,a,m) از جمله تمرینات تکنیک آپویاندو برای دست راست گیتار هستند.
روی دسته گیتار فواصلی وجود دارد که به آن‌ها فرت گیتار می‌گویند؛ از انگشتان دست چپ برای گرفتن فرت ها استفاده می‌شود. بدین صورت: انگشت اشاره شماره ۱، انگشت میانی شماره ۲، انگشت حلقه ۳ و انگشت کوچک شماره ۴ نام دارند.
در این قسمت از فیلم آموزشی گیتار، از فرت پنجم گیتار، تمرینی ارائه شده است برای هر دو دست راست و چپ روی گیتار. در این تمرین از تکنیک آپویاندو کمک گرفته و شش فرم برای تمرین در نظر گرفته شده؛ این شش حالت بر اساس شماره انگشتان دست چپ روی سیم یک با انگشتان دست راس (i,m) نواخته می‌شوند که عبارتند از:
• ۱-i,۲-m,۳-i,۴-m
• ۱-i,۲-m,۴-i,۳-m
• ۱-i,۳-m,۲-i,۴-m
• ۱-i,۳-m,۴-i,۲-m
• ۱-i,۴-m,۲-i,۳-m
• ۱-i,۴-m,۳-i,۲-m
در قسمت بعدی از فیلم آموزشی گیتار با تکنیک تیراندو آشنا خواهید شد.

فیلم آموزشی گیتار قسمت سوم

آشنایی با تکنیک تیراندو و نت‌های گیتار

نحوه دست گرفتن گیتار در جلسات پیش به تفضیل بیان شد. در این قسمت فیلم آموزشی گیتار به آموزش تکنیک تیراندو در گیتار می‌پردازیم. ابتدا گیتار را بدست گرفته و انگشت p را روی سیم ۶، انگشت i‌ روی سیم ۳، انگشت m روی سیم ۲ و انگشت a را روی سیم یک می‌گذاریم. البته باید در نظر داشت که انگشت p‌ و ۴ انگشت دیگر روی هم نیامده و در یک راستا نباشند؛ حرکت انگشت p نیز به صورت دورانی بوده و انگشتان دیگر برای اجرای تکنیک تیراندو به سمت کف دست حرکت می‌کنند. در این حالت نیز ۶ فرم برای تمرین وجود دارد؛ یکی از آن‌ها عبارتند از: (p,i,m,a) دیگر حالت‌ها در فیلم آموزشی گیتار مطرح شده است.
گیتار دارای پوزیسیون های مختلفی می‌باشد که در این قسمت نت‌های پوزیسیون یک گیتار، از فرت یک تا فرت سوم معرفی شده است. نت‌های دست باز سیم‌ها از سیم یک تا شش چنین است:
سیم ۱ نت می(E)، سیم ۲ نت سی (B)، سیم ۳ نت سُل (G)،
سیم ۴ نت رِ (D)، سیم ۵ نت لا (A) و سیم ۶ نت می (E).
اسم نت های سیم ششم مانند سیم اول می‌باشد با این تفاوت که دو اکتاو با یکدیگر فاصله دارند.
در ادامه فیلم آموزشی گیتار، نت های گیتار در پزوسیون اول نشان داده شده است
سیم ۱ فرت ۱ نت فا، سیم ۱ فرت ۳ نت سل.
سیم ۲ فرت ۱ نت دو، سیم ۲ فرت ۳ نت رِ.
سیم ۳ فرت ۲ نت لا.
سیم ۴ فرت ۲ نت می، سیم ۴ فرت ۳ نت فا.
سیم ۵ فرت ۲ نت سی، سیم ۵ فرت ۳ نت دو.
و در نهایت سیم ششم نیز مانند سیم یک نام گذاری شده است.
در انتهای این قسمت فیلم آموزشی گیتار نیز قطعه ای توسط این نت‌ها در پوزیسیون اول گیتار نواخته شده است.
در قسمت بعد با نواختن آرپژ گیتار آشنا خواهید شد.

فیلم آموزشی گیتار قسمت چهارم

آشنایی با آرپژ گیتار

در ابتدای قسمت پایانی فیلم آموزشی گیتار ، به دوره تکنیک‌های آپویاندو و تیراندو پرداخته شده است.
از دیگر تکنیک های گیتار آرپژ ها هستند؛ تکنیک آرپژ در نوازندگی گیتار کاربرد زیادی دارد. گیتار ریتم های متفاوتی دارد که مناسب با آن می‌توان آرپژ نواخت. یکی از نکات کاربردی هنگام آرپژ زدن، انتخاب سیم باس با توجه به نت اصلی آکورد مورد نظر است.
در فیلم آموزشی گیتار، آرپژ ۸/۶ سنگین یا اسلو راک معرفی شده که در یک حالت انگشت p ثابت و در حالت دیگر متغیر است.

در این ۴ قسمت از فیلم آموزشی گیتار ، اطلاعاتی در خصوص ساز گیتار مطرح کردیم، قطعا برای پیشرفت بیشتر بهتر است با انتخاب سبک مناسب خود مانند گیتار پاپ یا گیتار کلاسیک در کلاس گیتار شرکت کنید؛ تا بهمراه استاد گیتار خود بر روی این نکات و مباحث دیگر کار کنید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

برای شرکت در کلاس گیتار پاپ و کلاسیک و اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «فیلم آموزشی گیتار»

  1. بهترین آموزشگاه با بهترین و مجرب ترین اساتید. فضایی کاملا صمیمی و امن. من از کلاس گیتار با استاد سعید رشیدی بسیار راضی بودم و به صورت حرفه ایی یاد گرفتم.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
باز کردن چت